Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 834 ggr
Saab95
2019-05-17 06:52

Ytterfilter som inte filtrerar

Hej. Har en lustig fundering angående ytterfilter. Jag köpte ett nytt för en månad sedan, den pumpar 2000l/h. Nu har jag upptäckt att slangen som suger in vattnet har blivit prickigt av smuts. Men när jag kollade var utsuget (slangen) lika skitig. Min fundering är då filtrerar den inte så bra då? Slangen för utsuget borde väl inte bli så skitig då filtret borde gjort sitt jobb. På pumpen sitter ju insug och utsug så nära varandra så tanken var då att filtret suger in vattnet och ut direkt utan att vattnet filtreras… Någon mer som haft denna lustiga tanke?? Mvh

Annons:
PeG
2019-05-17 09:56
#1

Jag skulle gissa på att det är alger eller någon annan form av påväxt. Hade pumpen sugit in allt vatten som den sprutar ut så hade du fått en våldsam lokal cirkulation på vattnet och resten av akvariet varit relativt stilla.

Draken
2019-05-17 11:34
#2

Vattnet från insuget går ju nert i pumpen, det finns väl 2 olika kopplingar (In, Ut) utgår jag ifrån ?

Kan ju vara så att filtrets kapacitet inte riktigt klarar att filtrera vattnet du har i karet …Vad har du för fiskar ?

Har för mig att du hade påfåglar t.ex (om jag inte blandar ihop dig med någon annan) och det är riktiga skitgrisar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
2019-05-17 14:56
#3

#3 japp 3 påfåglar o en djävuls ciklid i ett 640l. Har ett flyval 406 o nya pumpen på 2000l/h plus ett Innerfilter på 1000l/h och ett luft filter. Tycker det borde räcka?

Draken
2019-05-18 12:22
#4

Det borde ju räcka med den filtreringen. Då vet jag inte vad det kan vara för tok 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: