Annons:
Etikettallmänt
Läst 1037 ggr
Alina_March
5/14/19, 9:36 PM

Tips på fisk

Har ett 130l kar som det just nu bor en par guppysar, platysar, Ancistrusar, två panda pansarmalar och tre ålar. Men en dag då jag satt å tittade på det så kändest det så tomt på något sätt, som att det saknas något. Finns det nån lite större och kanske färggrannare fisk som skulle passa med dessa invånare?

Annons:
Xseros
5/14/19, 10:30 PM
#1

Vad är det för ål och hur många Platy respektive Guppy har du? Ditt akvarium låter ganska fullt enligt mig, ett tips, mer växter. Det hjälper för att fylla ut akvariet utan att påverka ekosystemet negativt. Jag gillar valisneria till denna roll då den gyller alla höjdnivåer, kan dämpa ljuset samt att den är snabbväxande.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

DIY
5/15/19, 10:03 AM
#2

#0 Du får gärna dela med dig av en bild på ditt akvarium så kan flera ögon få se vad som kan tänkas behövas för att det inte ska vara så tomt. För tittar vi på antal fiskar så håller jag med #1 att det känns fullt. Men mer växter eller någon trevlig rot är aldrig fel.

oh-la
5/16/19, 8:14 AM
#3

Ska du ha mer av något är det pansarmalar. Pansarmalar är stimfiskar och ska vara fler än två. Jag anser också att ditt akvarium efter det är fullt. En sak att tänka på till nästa gång du skaffar fisk är att du har valt väldigt mycket bottenlevande fisk. De flesta ålar håller sig i botten, Ancistrus är inga stora frisimmare direkt och pansarmalar håller sig på botten. Ett par Guppy och platys antar jag är kust ett par, alltså två, eller möjligen några till om man är mer fri i tolkningen av ”ett par”. Försök tänka sällskapsakvarier i tre skikt, botten, mitten och yta. Försöker man hitta fisk som håller sig i de olika skikten istället för alla i ett känns det med utfyllt.

Draken
5/16/19, 6:37 PM
#4

Pansarmalar bör du fylla på, men ditt akvarium låter redan ganska fullt. Sen är det också beroende på vilka ålar du har i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
5/16/19, 9:10 PM
#5

Det var inte meningen att Padorna skulle bo där men dom fick flytta dit då jag gav upp på de akvariet dom bodde i och dom va fler än två men resten dog i något skede (då jag hade problem med akvariet). Ancistrusarna ska bort därifrån då jag tycker bättre om dom andra och då skaffa fler av dem. Det är Kuhlii ålar jag har. Sen håller jag på och tänker om med guppysarna å platysarna. Har tänkt att jag bara ska ha kvar mitt lilla stim med guppysar och platysarna får flytta bort. Så det är lite min tanke.

Xseros
5/16/19, 10:13 PM
#6

Fixa allt det där innan du skaffar fisk. Annars kan något stim av tetror samt ett par mindre ciklider eller guramis passa.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Draken
5/17/19, 11:29 AM
#7

Fixar du bort Platy och Ancistrusar, så får de mer möjligheter att göra något med karet, och i första hand tycker jag du skall fylla på Pandastimmet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
11/30/19, 2:46 PM
#8

Så efter en lång tid av funderande har jag gjort slag i saken. Det enda som är kvar nu är en stackars ensam vuxen Guppy och några yngel, tre ålar och dom två pandorna. Som sagt fler pandor tänkte jag skaffa men hur många skulle ni rekommendera? Sen fundera jag om man skulle bara köpa ett Dvärggurami par dit eller finns det något annat fint man kan lägga dit? Har tyvärr ingen bild just nu men ska lägga in en sen.

Catlady91
11/30/19, 7:44 PM
#9

Gurami är väldigt fina fiskar, så jag tycker du ska titta på dom 🙂

Pandorna skulle jag säga minst fyra till. För att ha ett stim krävs fem fisk har jag hört, men jag är ett fan av jämna nummer, så jag har köpt fyra till 😛

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/30/19, 7:47 PM
#10

Jag skulle nog ha köpt paradisgurami, de är otroligt fina. Eller Mosaikgurami. Jag har haft Mosaikgurami. De kanske inte är så jättevacker i butik, men när de växer till sig får de otroligt fina färger!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
12/2/19, 9:06 AM
#11

Paradisgurami eller Macropod som den också kallas. kan vara ganska aggressiva mot andra fiskar, både sina egna och andra.

Mosaikgurami däremot kan jag rekomendera, de är trevliga och fredliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: