Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1355 ggr
Hogstedt
5/8/19, 3:46 PM

Honungsgurami

Hej! Jag har alltid haft en förkärlek för labyrintfiskar och beslutade mig för ett par dagar sedan att skaffa ett par Honungsgurami. Problemet var att de blev hastigt valda och jag vet inte hur man ser skillnad på könen utan lekdräkt. Först trodde jag att det var hanarna som var en mörkare rostfärg, men sedan hörde jag att det var något med ryggfenan och har nu inte en aning om vilka kön som jag har. Skulle någon kunna se om det är ett par som jag fick, och isåfall hur hen kan se det? En av dem ser inte heller särskilt kry ut så om jag får en anledning att byta ut hen så är det bara en bonus.

Annons:
Hogstedt
5/8/19, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den första

Hogstedt
5/8/19, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den andra som inte heller verkar alltför frisk

Lillyrod
5/8/19, 6:05 PM
#3

Jag skulle säga att det är 2 honor för jag tycker fenorna är något rundade.  Hanen brukar ha spetsigare fenor. Jag är osäker så vänta du på fler åsikter : )

Hogstedt
5/9/19, 7:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag smugit på paret hela morgonen och försökt få bättre bilder. Här är fisk 2, alltså den som såg lite sjuk ut.

Hogstedt
5/9/19, 7:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fisk 1

Hogstedt
5/9/19, 7:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag vet inte riktigt vilken/vilka fenor ni kollar på men här har jag markerat ryggfenan då den inte syntes så bra i bilden

Annons:
Catlady91
5/9/19, 8:43 AM
#7

Det är en hane och en hona 😊 vad gör att du tycker att han inte verkar kry?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Hogstedt
5/9/19, 9:00 AM
#8

Han äter inte till skillnad från den andra, han är väldigt hängig med fenorna liggandes, ena spröt verkar vara skadat eller liknande då det är böjt på flera ställen. Den har dessutom en smått sned rygg och har enligt mig inte en lika fin form som den andra, han kanske bara är smal men han äter inte heller. Han simmar heller inte runt och upptäcker som den andra, utan hänger bara under växterna med fenorna liggandes längst med kroppen Han mådde inte bättre från början så jag är tveksam om det enbart är stressen över flytten

Hogstedt
5/9/19, 9:02 AM
#9

Den första bilden var nog den enda gången som han reste fenorna och det var för att honan jagade efter honom lite

Catlady91
5/9/19, 11:09 AM
#10

Vad får dom för mat? Hur länge har du haft dom?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/9/19, 1:16 PM
#11

Svårt att se på bilderna, men fisken i  #2 KAN vara en hanne, men jag är väldigt osäker. fenorna ser ganska lika ut, att jag tror att den i #2 kan vara en hane, beror på att den ser ut att ha svart på bukfenan, och det är det bara hanarna som får.

https://www.google.com/search?q=honungsgurami&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJrKWgqY7iAhXOwqYKHaw5D6oQ_AUIDigB&biw=1400&bih=893

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
5/9/19, 1:32 PM
#12

Ser ut som en hane och en hona tycker jag, men hanen ser stressad ut, hur ser förhållandena ut?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hogstedt
5/9/19, 1:54 PM
#13

Så man kan garantera att den ”friska” är en hona? Även om den andra är en liten aning oklar? Och jag har haft dem i några, ca 25°C i vattnet, de bor ensamma i 150L med en Ancistrus och ett par mycket små siamesiska algätare. Det är gott om växter och flytväxter och även rötter och andra gömställen. Akvariet är inte strömt utan bara ungefär halva ytan är i rörelse medan den andra skyddas av flytväxter. Det är rörelse i den större delen av akvariet men mycket svagt. Jag matar dem med flingfoder och fryst artemia, men jag undrar om jag borde köpa något mindre som är fryst? Kanske är artemiorna för stora. Även den friskare fisken äter inte de största artemiorna men äter ändå de små och har inget emot flingorna till skillnad från hanen.

Annons:
Hogstedt
5/9/19, 2:01 PM
#14

*dagar, i några dagar menade jag hahah, sedan fredag om jag inte missminner mig

Draken
5/9/19, 4:30 PM
#15

Den ena, den "friska" är en hona.

De har ganska små munnar, så det kan vara så att artemia kan bli lite för stora för dem. prova med daphnier istället, de är mindre men har samma näringsinnehåll som artemia, och är ett lika bra foder.

Det kan vara så att Siameserna stressar dem, trots att de nu är mycket små, så är det  en mycket aktiv fisk och simmar mycket och gärna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
5/22/19, 7:19 PM
#16

Den som verkar vara oklar för vissa är en solklar hane.

Ingen hona får så mycket färg på sin kropp.

Draken
5/23/19, 4:50 PM
#17

#16 tycker inte någon av dem har särskilld mycket färg, de är lika bleka båda två, så ska man döma efter färgen, så tycker jag det ser mest ut som honor. m,en är osäker, eftersom en utav  dem (bilden i #2) ser ut att ha något spetsigare analfena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
5/23/19, 7:18 PM
#18

#17 Om du jämför färgen på #3 och 4 så är skillnaden rätt tydlig.

Hos just honung är det farligt att lita på rygg och analfena.

Skillnaden i färg är inte jättestor då det är en väldigt blek hane, men den finns där.

Jag kan med 200% säkerhet säga att den ni är osäker på är en hane.

Draken
5/24/19, 10:08 AM
#19

#18 Jo, jag ser att färgen skiljer ytterst lite. Men som jag också skrev, så är jag väldigt osäker, så jag påstår inte bergfast att jag har rätt. Det kan mycket väl vara en hane och en hona, men eftersom jag inte är säker, så skriver jag inte att det är det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Taggeman
5/29/19, 12:36 AM
#20

#4 Är en hane (fisk2)   syns tydligt på det mörka bandet på bukfenan. Har även lite mer spetsig ryggfena än honan.
#5 Är en hona (fisk1)
Dom är väldigt ljusa kan bero på stress o flytt.
Så om någon dag har det nog ordnat upp sig.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Upp till toppen
Annons: