Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1110 ggr
rudebwoy
2019-05-07 16:24

Dvärggurami

Hallå där, satte precis igång mitt första akvarium och det blev två Dvärg Gurami och 6st Rasbora I ett 160L akvarium. Tänkte att det var lagom att börja med. Satte mig igår och läste igenom det mesta om Gurami och dom verkar lite kräsna med sällskapet? Hade nog tänkt att köpa fler Rasbora men hade gärna haft några till lite större fiskar i. Har ni några tips på någon rolig, vacker och lugn fisk som passar guramis? Hittade en väldigt vacker Kampfisk hos den lokala akvarieaffären och han verkade inte helt främmande för att det skulle kunna vara en bra kamrat åt dom.

Annons:
My5665
2019-05-07 16:43
#1

Jag skulle nog tipsa dig om ett par kardinaltetror eller andra tetror. Men guramis ska inte vara ihop med fenbitare och du får tänka på att vissa individer är mer aggressiva än andra. Vissa går ihop med vissa arter och andra inte.

Catlady91
2019-05-08 16:06
#2

Jag hade Kampfisk med Gurami, och det gick bra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

My5665
2019-05-08 16:32
#3

Kampfiskar är också en bra fisk att ha med guramis men dom kan börja bråka eftersom ganska många han guramis är just  har ett eget revir i akvariet. Du kan t .ex leta på google efter en fisk sort som går bra ihop med Gurami eller en djuraffär men lita ALDRIG fult på vad dom säger, Dom vill trots allt ha pengar och kan därför ta fel fisk.

Lillyrod
2019-05-08 18:07
#4

Kampfiskar bör man hålla i eget kar. De är inte några sällskapsfiskar i den bemärkelsen. Visst det finns de som kan hålla dem med andra fiskar men för det mesta slutar det med ond, bråd död för antingen den ena eller den andra sorten tyvärr.

Draken
2019-05-09 13:04
#5

Kampfiskar skall man inte ha i kombination med andra fiskar alls. Möjligen att man kan ha kampfiskhonor tillsammans med andra fiskar.

Här är en artikel där vi går in lite mer specifikt på just Gurami.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/59f83f90ce12c466f900113c-manadens-fisk-december-2017-gurami

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-05-09 13:36
#6

Rasbororna är inte ett helt tokigt sällskap åt Gurami, det är hyffsat lugna och fina är väl vattnet som kan bli problemet då rasboror gärna vill ha lite strömt och Gurami helt lugnt om dom kan, skulle INTE rekommendera dig att ha Kampfisk med Gurami däremot, om du verkligen vill ha kampisar med som så försök isf att satsa på ett stim med honor som har gått med andra fiskar sen innan.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Catlady91
2019-05-09 14:41
#7

#4 & #5 man kan visst ha andra fiskar med Kampfisk. Jag har haft det flera gånger, det är inga problem om man väljer rätt typ av fisk. Inga fenbitare, inga med stora fenor och relativt lugna fiskar. Känns lite som att det börjat bli samma sak med Kampfisk som det blivit med pitbull. Elaka som fasen, går inte hantera. Ja, kampfiskar KAN vara små terrorister, men det kan ALLA fiskar vara.. Jag är inne på min tredje kampfiskhane(första hade jag för måååånga år sedan) och det har funkat hur bra som helst! Enda gången det inte funkade, var när jag slängde ner Guppy. Då blev det fenkatastrof.. Men kampfiskar är trevliga sällskapsfiskar, som går med de flesta fiskar. Bara man ger dom rätt sällskap, rätt storlek på kar, och mycket växter.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-05-09 16:34
#8

#7 ja, det kan fungera att ha andra fiskar med Kampfisk. men jag rerkomenderar det inte eftersom jag har endast dålig erfarenhet av detta. Jag har haft flera olika fiskar med kampfiskhanar. Och det har inte fungerat, oavsett vilka fiskar jag har haft med dem.

Kampfiskhonor har fungerat betydligt bättre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-05-09 18:42
#9

#7 Här inne på akvariefisk iFokus Rekommenderar vi INTE Kampfisk hanar med andra fiskar. Honor Okej, men inte hanar

//moderator

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

My5665
2019-05-09 20:28
#10

#9Finns det inte lugna hanar som är van a vid andra fiskar.

Lillyrod
2019-05-10 19:27
#11

Nej jag tror inte det finns några kampfiskhanar som är vana vid andra fiskar. Normalt sett håller man dem ensamma eller med snäckor. 

Det finns kampfiskar som kan funka med andra fiskar men de är sällsynta. Sen gäller det ju att vattenvärden och temperatur ska funka också och det är inte så många fiskar som vill ha samma levnadsvillkor som kampfisken. Det är ett lotteri och jag tycker inte det är rätt mot de fiskar man provar med eller mot kampfisken om det är han som råkar illa ut.

raichu
2019-05-22 19:16
#12

#9 Av vilken anledning då?

Knappast baserat på hur de lever naturligt utgår jag från utan hur utställnings hanar är, dessa har förstärkt aggression genom selektiv avel.

molam
2019-05-23 01:08
#13

#12 För att, detta har diskuterats väldigt ofta med dig, hanar går sällan bra ihop med andra fiskar,

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
raichu
2019-05-23 07:03
#14

#13 Agree to very much disagree.

Draken
2019-05-23 09:18
#15

#12 Av samma anledning som 98% av medlemmarna har för erfarenhet av Kampfiskar, inklusive undertecknat !!

Om 10 personer säger att det inte går alls, och 1 person säger att det fungerar, hur gör du då ?

Vi har alla hört att  det fungerar för dig, och det kanske gör det. Men det är nog mer tur än fakta.

Det KAN fungera om man har tur, men vi rekomenderar det inte, just pga. att det inte fungerar alls för de allra flesta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-05-23 13:53
#16

Kampfisk honor är mindre agresiva, kan du inte ha honor i stället?

raichu
2019-05-23 19:14
#17

#15 Mig veterligen så är det förhållandevis många som lyckas med att ha hanar ihop med annan fisk.

Att 98% skulle misslyckas har jag svårt att tänka mig såvida inte 98% har under fel förhållanden.

Dock så har jag inte ork att diskutera med er hela tiden då vi ju verkar ha så olika syn i ungefär hela akvaristiken känns det som.

molam
2019-05-23 22:58
#18

#17 Så säg inte emot om vi säger att det inte rekommenderas här, du hade kunnat skippa att diskussionen startades.

Här på akvariefisk iFokus, rekommenderar vi inte Att ha Kampfisk hanar med andra fiskar och där sätter vi punkt.

Ha en fantastiskt fin fortsatt kväll =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Catlady91
2019-05-25 15:30
#19

Känns som att vi kom lite från ämnet. Kanske mitt fel, ber om ursäkt. Alla har rätt till en egen åsikt, agree to disagree, helt enkelt 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-05-25 15:40
#20

För att återgå till ämnet, Vad jag vet så går Gurami ihop med de flesta fiskarna. Jag skulle nog ha lite tetror, t ex Neontetra eller karidnaltetra, eller varför inte Rosentetra? 😊 nån mal skulle också funka, guldancistrus t ex. Eller ottosar, de är söta och duktiga städare! Kampfiskhona kan du nog ha, de är inte lika aggressiva som hanarna. Finns honor med stora fina fenor, även om de inte är lika fina som hanarna. Guppy bör väl funka? Kolla så fiskarna du funderar på vill ha samma värden som de du redan har. PH, temp m.m. Enklast är att välja fisk från samma världsdel. Tänk bara på att utöka sakta men säkert 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Upp till toppen
Annons: