Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 789 ggr
SofiaJackson
2019-05-07 08:57

Gröngrumligt vatten direkt, tips och råd?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Helt plötsligt har mitt akvarium börjat bli gröngrumligt, trots att jag tvättar det regelbundet. Så här ser det ut efter bara 1 vecka. Vad gör jag för fel? 

Det är ett Juwel ca 100 liter, 28 grader, 6 fiskar och 2 malar.

Annons:
PeG
2019-05-07 09:18
#1

Vad menar du med tvättar det regelbundet? Det kan vara där problemet ligger. Jag byter vatten varannan vecka och i samband med det gör jag rent mina fysiska filter (som är separata från mina biologiska filter). Ibland skrapar jag lite alger på glaset nu under den ljusa årstiden eftersom akvariet står lite dumt placerat. Utöver det gör jag inget underhåll och har inga problem med alger eller något annat. Detta trots att jag inte har några växter.

SofiaJackson
2019-05-07 12:09
#2

Ojdå. Jag byter ca 25% av vattnet varje vecka, och sedan gör jag storstädning ca 1 gång i månaden. Då byter jag allt vatten och tvättar sand och väggar. Jag fick svar från en annan om att jag kanske har fått svävaralger.

72mm
2019-05-07 17:12
#3

Städa så lite som möjligt. Skrapa alger från de rutor du vill se in genom, låt övriga vara. Slamsug botten om du stör dig på det ser ostädat ut. Att byta "allt" vatten är knappast nödvändigt annat än i nödfall. 25% vattenbyten i veckan låter dessutom lite mycket tycker jag, men det är inte direkt ovanligt att folk byter så mycket heller. 

Det är mitt tips. men det där med hur man ska eller inte ska städa i ett akvarium är lite olika beroende på vem du frågar. Jag tycker dock det låter som du kanske är lite väl nitisk med städandet och kanske rubbar balansen i karet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

PeG
2019-05-07 21:53
#4

Jag skulle gissa på att du även gör rent sina filter om du har några i samband med dina storrengöringar. Det betyder i sådana fall att du inte har några nyttiga bakterier för att omvandla ammoniak/nitrit till nitrat som växter använder. Alger kan dock använda nitrit och gynnas av detta.

Lillyrod
2019-05-08 18:00
#5

Du ska aldrig byta allt vatten eller tvätta sanden om det inte är något väldigt konstigt med karet. 

Det du gör är att förstöra ekosystemet i karet hela tiden. Det får aldrig bli några bra bakterier som hjälper till att sköta ditt kar för de städar du bort. 

Vatten brukar man byta en gång i veckan i ett nystartat kar och när det väl är inkört så kan man känna efter hur just det karet funkar.

Sanden låter man bara vara. 

Du får helt enkelt börja om från början så ditt akvarium får en chans att bli en egen liten sjö  😉

Om du letar under fliken Artiklar finns mycket bra att läsa om hur man ska sköta sitt akvarium och sina fiskar.  Här är en länk:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?articles-2

Lycka till!

isabellebju
2019-05-08 18:10
#6

Antagligen så behöver du börja om från början om det inte löser sig, annars kan man mörklägga det! Du ska absolut inte städa så ofta men det ska fortfarande göras. Jag hade ett 180 som hade blivit grönt/grumligt och det mörklade jag och tre dagar senare var alla lager borta! Magiskt 🤪

Annons:
Draken
2019-05-09 12:54
#7

DEu har svä'varalger och det beror med största sannolikhet på att du storstädar karet regelbundet.

Gör ett större vattenbyte, låt bli både pumpar och inredning, skrapa grönalger på rutorna vid behov. Sen mörklägger du karet helt i några dagar.

Med fullständig mörkläggning menar jag att du ska släcka ner karet och gärna packa in det i sopsäckar, så inget ljus överhuvudtaget kommer in i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-05-09 17:21
#8

Med akvarier är det som tur är så att mindre jobb oftast är bättre. Undantaget vattenbyten.

Upp till toppen
Annons: