Annons:
Etikettövrigt
Läst 1557 ggr
DIY
2019-05-07 00:21

Pantodon buchholzi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pantodon buchholzi eller fjärilsfisk som dom ofast kallas i handeln. Är det någon här som har koll på denna? Hur många vill dom vara, är dom svåra och kräver speciella förutsättningar för att man ska få dom att överleva osv? Har du själv haft dessa kanske? Jag vet att dom är duktiga på att hoppa och skulle det bli aktuellt att skaffa dessa så skulle dom passa perfekt till ett framtida paludarium projekt där vatten delen kommer bli runt 150-200L. Roligt med lite mer udda fiskar än typ Guppy, Platy osv ;) (Bilden är lånad från Google, men under fliken •Får användas• så då borde det väl inte vara ett problem kan jag tycka.)

Annons:
Draken
2019-05-09 12:46
#1

Har igen egenm erfarenhet, men har hört och läst att de kan vara ganska svåra att få att överleva. Kinkiga med maten, och är väldigt känsliga för svängningar i Ph, Temp och vattenvärden annars.

Äter gärna småfisk om den får möjlighet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DIY
2019-05-09 20:55
#2

Ja då har jag inte förstått helt fel, då jag läst liknande som du skriver. Men ett stabilt pH ska väl inte vara en omöjlighet ;)

Draken
2019-05-12 15:57
#3

Ph är ganska enkelt att hålla stabilt (tycker jag iaf.) Men du får ju tänka dig för vad du har för andra fiskar tillsammans med fjärilen.

Kolla med butiken, eller där du köper fisken, ved den är van att äta, så blir det ju enklare att få till det med maten också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2019-05-22 19:10
#4

Min erfarenhet är att de inte är speciellt kinkiga med maten, jag har givit ciklidpellets med goda resultat.

Det knepiga kan vara att få de att lista ut att pellets är gott, de är duktiga på reagera på vibrationer i ytan.

Upp till toppen
Annons: