Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 987 ggr
DIY
2019-05-06 21:51

Bakgrund i frigolit

Har tänkt fram och tillbaka hur jag ska lösa bakgrunden i min burk som har lite udda mått och efter att ha kolla på färdiga bakgrunder som alla måste kapas helt galet så föll det till slut på att göra en egen i frigolit. Jag förstår varför folk gör egna bakgrunder, för dom färdiga var allt annat än billiga. Jag har gjort egen bakgrund för en herrans massa år sedan och då gick det bra så det borde väl fungera lika bra denna gången. Men det var som sagt länge sedan sist, så vad använder ni er av för lack? Läst om massa olika men vet inte vilken man ska välja. Så då började jag nu ikväll med att limma ihop en massa spillbitar av frigolit som blivit över sedan tidigare. Och istället för att kasta det så kan det väl bli en bakgrund av det. Så nu ska väl silikonet få härda tills imorgon, sen blir det väl att börja skapa kaos i lägenheten med frigolit överallt ;) Kommer fixa bilder imorgon när det är lite ljusare och när jag kommit igång att få fram något mönster i frigolit en.

Annons:
Lizelda
2019-05-06 22:45
#1

Kul! När jag gjorde mitt bakgrundsprojekt (som blev för stort så kom inte längre än frigoliten) så var min plan att enbart använda frigoliten som mall och sedan göra själva bakgrunden i glasfiber. Gör bakgrunden i frigolit och klä sedan in den i glasfiberduk med vad det nu var för skruffs jag skulle ha till, epoxy tror jag men lite luddigt just nu. När det stelnat som det ska så gröp ur frigoliten. Jag tror att jag hade planerat att skölja ur den sista frigoliten med aceton men inte helt hundra. Sen kan man måla bakgrunden som man vill, har plats för pumpar och värmare bakom och tappar inte en massa vattenmängd med en tjock jävel till bakgrund 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Catlady91
2019-05-07 08:15
#2

Detta verkar intressant, sätter en fena här 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

72mm
2019-05-07 08:50
#3

#1 Smälter inte epoxi frigolit då? Har också haft idéer om att göra som du skriver men alltid liksom bara antagit att frigolit skulle smälta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lizelda
2019-05-07 22:49
#4

#3 Det borde ju inte vara några problem då man har glasfiberduken mellan epoxyn och frigoliten. Frigoliten ska ju dessutom bort sen :) Googlade lite, lamineringsepoxy från biltema hade jag planerat att ha.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

DIY
2019-05-08 01:17
#5

För mig får det bli en klassisk frigolit bakgrund. Tyvärr inte hunnit fota något då del kommit massa annat som är viktigare i vägen. Men förhoppningsvis kan jag börja skapa något av dom ihop silikonade bitarna i dagarna. #1 hade det inte varit för att glasfiber är så extremt tråkigt att jobba med så hade man kunnat funderat på det :p Har gjort en del dörrsidor till bilar i glasfiber och det är inte så skoj faktiskt. Men testa du ;)

72mm
2019-05-08 08:14
#6

Man kan även bygga en stomme genom att silikon-limma ihop plastskivor som sedan täcks med sten och grus. Den här killen har känsla för den tekniken. Hela videon är väl värd att kollas igenom även om det inte direkt är en bakgrund han bygger just här.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
DIY
2019-05-09 01:26
#7

#6 det är foamboard (cellplastkartong) som han använder sig av. Men han gör många fina byggen och han vet precis vart han ska sätta bitarna för att bygga upp snygga vattenfall osv :) Det finns många olika varianter att göra bakgrunder av. För ett tag sedan så byggde jag upp en bakgrund till ett räkakvarium med små lavastenar som jag silikonade fast på ett finmaskigt plastnät så att jag kunder gömma all teknik bakom. Bara fantasin sätter gränserna :)

72mm
2019-05-09 07:42
#8

"För ett tag sedan så byggde jag upp en bakgrund till ett räkakvarium med små lavastenar som jag silikonade fast på ett finmaskigt plastnät så att jag kunder gömma all teknik bakom."

Det var en bra idé! Tror jag snor den till mina räkburkar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
2019-05-09 12:38
#9

Ser spännande ut detta. Sätter en fena här jag med :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DIY
2019-05-12 00:37
#10

Då har jag gjort om bakgrunden och jag funderade på att köra en tredje gången gillt men jag inser att jag kommer inte bli nöjd. Så jag skrotat den idéen att göra en klassisk frigolit bakgrund. Jag kommer istället att göra något i stil med det som killen i länken gör som #6 nämnde. Även om det kommer se långt ifrån lika snyggt som hans bygge så har jag något att utgå ifrån även om jag kommer sätta min touch på bygget. Så vi får väl se vart detta slutar när jag får hem produkterna som jag beställt :)

Upp till toppen
Annons: