Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 702 ggr
My5665
5/5/19, 11:04 AM

Kampfisk som har skadat sin mun

Hej, jag har en Kampfisk som typ skadat sin mun och jag inte varför. Den har typ spräckt den på nåt sätt eller jag vet inte har satt den i en liten akvarie utan pump och dompvämare för att hålla koll på han och nu till frågan. Vad ska jag göra? Ska jag aliva den? Snälla hjälp mig.

Annons:
My5665
5/5/19, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer det lite bilder på han.

My5665
5/5/19, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En lite bättre bild

Draken
5/5/19, 11:09 AM
#3

beror ju på vad han har råkat ut för.

Har han slagits, har han gjort illa sig på inredningen ?  Vore bra med en bild på fisken så vi lättare kan hjälpa dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
5/5/19, 12:02 PM
#4

Äter han? Beter han sig normalt? Så länge fisken får i sig föda och inte verkar lida, så tycker jag du ska avvakta.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

My5665
5/5/19, 1:45 PM
#5

Han äter inte eller rör på sig utan stannar vid ytan för att ta luft . När man kollar nämre sä det som att en del av munnen av. Jag vet inte riktigt varför men jag tror att han har kommit in hos sin granne i fackverket jag har.

72mm
5/5/19, 3:45 PM
#6

"men jag tror att han har kommit in hos sin granne i fackverket jag har."

Det finns alltså risk för att han fått spö av en annan hanne?  Jag vet inte hur kampfiskar slåss, men det behövs inte så mycket fantasi för att tänka sig att skador på just munnen troligen är resultatet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
My5665
5/5/19, 7:18 PM
#7

Vad kan man göra åt det?

Xseros
5/5/19, 10:27 PM
#8

Om han inte äter kommer han dö förr eller senare. Jag föreslår att avliva. Gör det dock enligt jordbruksverkets regler


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

PeG
5/5/19, 11:00 PM
#9

Mitt förslag skulle vara att avvakta några dagar och sedan försöka ge honom något mumsigt som tex mygglarver. Äter han inte då så måste man överväga avlivning. Håll också koll så att skadan i te angrips av tex svamp. Till sist se till att det är tätt mellan fiskarna så att inte fler skador uppstår.

Draken
5/6/19, 7:51 AM
#10

#5 Jaa har han på något vis kommit in där, så förklarar ju det hans skador .

Hur ser det ut med facken, hart du sett till att skiljeväggarna faktiskt sitter fast, så de inte kan trycka sig imellan ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
5/6/19, 2:34 PM
#11

okej tack #5 Jag har glas mellan alla men inte hos två hanar den som skaldat sin mun. Jag tyckte det var väldigt konstigt efter som att den hanen som är bredvid han inte är skaddad eller ha söndriga fenor det var därför jag var ganska mis tänksam mot hans skador.

Upp till toppen
Annons: