Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1085 ggr
Wacklin
5/2/19, 2:35 PM

Vitt ludd på mina rötter mögel ?

Hej!

Jag har nyligen startat upp ett 600 L akvarium där jag har använt mig av vattenbrednings medel vid start av akvarium.
Akvariumet har vart igång en vecka nu och vattet är väldigt grumligt fortfarande blir aldrig kristallklart.

Nu har jag sett att det är som vitt ludd på alla mina rötter kan det vara det som gör att det är grumligt ?
Hur  får jag bort det ? 
Är detta farligt då jag har en del Diskus fiskar i akvariumet ?

Annons:
Draken
5/2/19, 2:39 PM
#1

Det vita "luddet" på rötterna kan vara cellulosa som nya rötter kan utsöndra. det är inget farligt för fiskarna, och vissa malar (ancistrus) älskar att knapra på det :)

Har du en bild på roten/rötterna som har detta "ludd"  Är enklare att säga vad det är med en bild :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Wacklin
5/2/19, 3:17 PM
#2

Hej!

Ok kan det vara det som gör att vattnet blir grumligt med ? 

Ska försöka ta en bild och lägga upp.

Draken
5/2/19, 3:24 PM
#3

Nej jag har inte hört att cellulosa grumlar vattnet, men det är ingenting jag kan gå ed på :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/2/19, 4:15 PM
#4

Nej det stör inte. Tvätta bort om du inte gillar utseendet och inte har fiskar som äter det

Wacklin
5/2/19, 8:38 PM
#5

Vad tror ni det kan beror på att vattnet är så grumligt ? Lägger upp en bild så ni kan se.

Wacklin
5/2/19, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Draken
5/3/19, 10:17 AM
#7

Ser ut som det kan vara sanddamm. Vilken sand har du i karet ?

Om du stör dig på det, så gör ett vattenbyte och se till att du lägger en djuptallrik eller liknande på botten, så de inte virvlar upp sand. Annars så brukar det oftast lägga sig efter ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: