Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Vattenvärden

Vitt ludd på mina rötter mögel ?

2019-05-02 14:35 #0 av: Wacklin

Hej!

Jag har nyligen startat upp ett 600 L akvarium där jag har använt mig av vattenbrednings medel vid start av akvarium.
Akvariumet har vart igång en vecka nu och vattet är väldigt grumligt fortfarande blir aldrig kristallklart.

Nu har jag sett att det är som vitt ludd på alla mina rötter kan det vara det som gör att det är grumligt ?
Hur  får jag bort det ? 
Är detta farligt då jag har en del diskus fiskar i akvariumet ? 

Anmäl
2019-05-02 14:39 #1 av: Rovfisk

Det vita "luddet" på rötterna kan vara cellulosa som nya rötter kan utsöndra. det är inget farligt för fiskarna, och vissa malar (ancistrus) älskar att knapra på det :)

Har du en bild på roten/rötterna som har detta "ludd"  Är enklare att säga vad det är med en bild :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-05-02 15:17 #2 av: Wacklin

Hej!

Ok kan det vara det som gör att vattnet blir grumligt med ? 

Ska försöka ta en bild och lägga upp.

Anmäl
2019-05-02 15:24 #3 av: Rovfisk

Nej jag har inte hört att cellulosa grumlar vattnet, men det är ingenting jag kan gå ed på :/

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-05-02 16:15 #4 av: PeG

Nej det stör inte. Tvätta bort om du inte gillar utseendet och inte har fiskar som äter det

Anmäl
2019-05-02 20:38 #5 av: Wacklin

Vad tror ni det kan beror på att vattnet är så grumligt ?
Lägger upp en bild så ni kan se.

Anmäl
2019-05-02 20:38 #6 av: Wacklin

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.