Annons:
Etikettallmänt
Läst 1149 ggr
julia96girl
5/2/19, 1:43 PM

Frakta fisk och akvarium

Jag har funderat på att sälja mina akvarium och fiskar men hur gör man när någon ska köpa och hämta det? Ska jag lägga fiskarna, räkorna och snäckorna i en påse var för varje sort och tömma akvariumen helt? Eller tömmer man bara till typ hälften och låter fiskarna vara kvar?

Annons:
Catlady91
5/2/19, 2:16 PM
#1

Töm helt, lägg fiskarna i påsar eller hinkar med lock. Tänk dock på att påsarna du använder ska vara täta! Man brukar kunna få ett par påsar av zoobutikerna 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/2/19, 2:36 PM
#2

Tom akvariumet helt,  ta ut sand/grus och lägg det i en hink. Fiskarna kan du ha i påsar eller hinkar med lock.

Ska fiskarna fraktas längre sträckor, så rekomenderar jag att du tar mindre hinkar eller byttor med lock och lägger i en syretablett. Fyll bara vatten till hälften i behållaren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

julia96girl
5/2/19, 7:48 PM
#3

Okej, tack för hjälpen! :) När jag ändå frågar om råd, vad skulle ni säga att man kan ta för pris på allt detta sammanlagt? Två akvarium, 150L och 54L, med 3 clownkillis, 4 khuliiålar, 2 platys, massa posthornsnäckor, 2 zebrasnäckor, runt 10-15 körsbärsräkor, massa växter, plus typ 7 olika sorters mat, flera olika vattentester och lite annat redskap till, med 2 filter och doppvärmare då också såklart. Tycker det e så svårt att veta vad det är värt och sen ta mindre eftersom det är begagnat och sådär.

Draken
5/3/19, 10:19 AM
#4

Det beror helöt på var du bor i landet. Uppe i Norr kan man ta lite mer än neröver stockholm och ännu längre söderut.

Men testa med kring 2000 och se till att du har prutmån.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

julia96girl
5/3/19, 2:05 PM
#5

Jaha, det visste jag inte. varför är det värt mer uppe i norr? Men vad bra, hade tänkt mig runt 1500 men då kan jag ju börja med 2000 och se om någon visar intresse och som du säger, ifall någon skulle pruta.

PeG
5/4/19, 10:32 PM
#6

Priset blir resultatet av hur många akvarier som finns till salu under en relativt kort tidsperiod. Även om södra Sverige också har fler köpare så blir priserna ändå lägre.

Annons:
Draken
5/5/19, 11:51 AM
#7

Precis som skrivet ovan, så beror det på tillgång och efterfrågan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/5/19, 11:17 PM
#8

Och eftersom värderingen är svår så sätter säljaren ofta ut sitt akvarium lite billigare är de som redan ligger ute. Därmed resulterar ett större utbud i lägre priser även om det egentligen finns lika många fler köpare som det finns säljare.

Upp till toppen
Annons: