Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc)

Pump

2019-05-01 11:27 #0 av: Aquarious

Hej
Jag läser att ciklider vill ha ”fart i vattnet” och undrar hur de får de på nästa sätt? Har ett kar på ca 300 l och en ytterpump Fluval 306 och några extra syrestenar. Behövs det något annat?

Anmäl
2019-05-01 14:54 #1 av: PeG

Hur mycket fart de vill ha på vattnet beror på vilka ciklider du har. Det finns ciklider som lever i snabbt strömmande vatten och andra som lever i stillastående vatten med låg syrenivå.
Syrestenar krävs nästan aldrig och ventilerar ut koldioxid från vattnet som växterna gärna vill ha. Dessutom tycker åtminstone jag att de låter en massa.

Anmäl
2019-05-01 15:31 #2 av: Lillyrod

Jag håller med #1 angående syrestenar. De är bara till för oss. Vi tycker det ser fint ut men de gör ingen som helst nytta. 

Anmäl
2019-05-02 14:54 #3 av: Rovfisk

Håller med ovanstående här.

Syrestenar pressar ut koldioxiden ,som växterna behöver, ur vattnet. Vill du ha mer cirkulation, så kör med en cirkulationspump istället.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.