Annons:
Etikettallmänt
Läst 1063 ggr
Deluxess
2019-04-27 22:57

Stör

Hejsan allihopa! Jag undrar om någon har erfarenhet/ vet något om att ha stör i ett akvarium? Är det möjligt att få det att funka? Innan någon påpekar, vi har en damm i trädgården som är 120cm på djupaste stället samt innehåller 15.000l vatten. Tanken är då om stören kan bo i ett akvarium tills den här växt till sig lite så den inte får problem med algerna i dammen. Självklart har vi bra pump och filter, men trådalger går inte riktigt att undkomma 🤔

Annons:
PeG
2019-04-27 23:16
#1

Jag kan inget om störar. Varför är trådalger ett problem?

Xseros
2019-04-27 23:17
#2

Kan inte en stör bli typ….8 meter i vilt tillstånd? Plus så kan det vara mycket svårt att få tag i stör om det ens är lagligt enligt jordbruksverket.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Deluxess
2019-04-27 23:22
#3

De trasslar in sig i dom när de är små. Och är inte tillräckligt starka för att ta sig loss. Och då de alltid måste hålla sig i rörelse så drunknar dom pga det :/ Den vilda stören kan bli det. Finns olika sorter. De som är födda i fångenskap säljs i princip i varje butik som säljer damm fiskar.

Draken
2019-04-28 10:43
#4

Jag v et av flera som har just Stör i akvarium.  Den sorten, vad jag vet, blir "bara" ca. 2 meter lång. Ha dem i akvarium tror jag inte är tillåtet, då de växer ganska fort, och växer snabbt ur akvariumet. Vet dock inte om de kan övervintra ute.

Men jag rekomenderar att du kollar med jordbruksverket, vad som gäller för att hålla Stör i fångenskap.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mackapacka
2019-05-06 07:30
#5

De låter smart att låta den växa till sig inne i ett akvarium, så den inte fastnar i trådalger eller riskerar att bli uppäten. Jag vet flera som har stör i akvarium och även säljare så det borde vara ok. Stör är lagligt i Sverige och lätt att få tag på.

Upp till toppen
Annons: