Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2484 ggr
5ara
2019-04-27 18:19

Skulle eventuella yngel kunna klara sig?

Min syster har fått ta över ett scalar-par då jag kände att de skulle må bäst av att få bo utan andra scalarer. De har lagt rom en gång tidigare för ett par månader sedan men då åt honan upp dom på en gång. Hon lade en sträng ägg som sen hanen simmade över och befruktade, när han var klar simmade hon tillbaka och åt upp dom för att därefter börja lägga en ny sträng med ägg. De äggen blev med andra ord inte många minuter gamla. Efter att de bott i sitt nya kar hos min syster lade de ägg efter bara fem dagar. Det är nu lite drygt ett dygn sen och antalet ägg har minskat marginellt sen igår. Skulle tro att äggen som saknas är sådana som blivit vita för dom rensas bort. Inte för att vi direkt vågar hoppas på att just den här omgången klarar sig så ser det ju ändå ut som att det finns chans att de så småningom kommer lära sig och att det blir överlevande yngel. De är så duktiga på att hålla koll och "fläktar" äggen. Nu till min ursprungliga fråga jag hade i åtanke: finns det möjlighet för scalarerna att lyckas föda upp yngel i den miljön de bor i nu eller kommer dom bli uppätna? De går ihop med 10 st rosentetror och en L204. Både tetrorna och malen har fattat grejen och håller sig borta från den delen av karet som främst hanen vaktar. Vet att det finns såna som lyckats med scalar-yngel här inne så vore jättekul om någon orkade svara 🙂 Stort tack på förhand!

Annons:
PeG
2019-04-27 19:04
#1

De eventuell hjälp av lite nattbelysning så borde de åtminstone kunna få dem frisimmande. Generellt brukar ciklider behöva några försök innan de lyckas med en lek. Oftast kommer de lite längre för varje försök.

5ara
2019-04-27 19:12
#2

#1 ja, med tanke på hur mycket bättre det gått den här gången jämfört med den första så kanske de kommer lära sig så småningom 🙂 Tror du att eventuella yngel skulle klara sig den första tiden med tetrorna och malen? Har hängt dit en liten ficklampa som nattbelysning. Verkar som den gjorde sitt jobb natten till idag i allafall med tanke på att nästan alla ägg är kvar 🙂

PeG
2019-04-27 20:57
#3

En ficklampa eller liknande brukar räcka. Blir det helt mörkt brukar malarna kunna komma åt rommen. Jag skulle gissa på att de klarar sig ett tag. Mina skalarer brukade släppa på bevakningen efter några dagar och då minskar antalet yngel.

Draken
2019-04-28 10:52
#4

Beror helt på föräldrarna. Det kan bli lyckad lek och de lyckas dra upp ynglen till frisimmande. Det är när de blivit frisimmande som kruxet är, Tetror är snabba som rackarn att plocka yngel i en obevakat  sekund.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-04-28 11:28
#5

Då tolkar jag det som att om vi i framtiden vill få yngel som överlever så måste föräldrarna bo ensamma med dom. Bra att veta! Stort tack för dina svar 😀

Draken
2019-04-30 20:23
#6

Jo, det är större chans att de klarar ynglen till säljstorlek om de får vara själv i karet med avkomman :)

Men det är en fördel att ha "rivaler" med dem. Nån art som inte äter yngel, annars kan föräldrarna bli frustrerade och gå mot varandra istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-05-02 13:01
#7

#6 där ser man! Vad är lämpliga "rivaler" i så fall? Så kul att få lära sig nya saker 🙂

Draken
2019-05-02 14:41
#8

Snäckor eller nån mindre fisk som inte äter yngel. Tänk bara på+ att du väljer eventuella fiskar som är högryggade, långsmala slinker lätt in i  munnen på en Scalar av lite större modell.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-13 14:52
#9

Nu har dom lagt en ny omgång ägg. Honan är inte särskilt stor men har ändå lagt lite drygt 270 st och det är inte ens tre veckor sen förra gången. Blir lite orolig att det blir för mycket för henne, jag tycker att hon borde lägga lite mer energi på att växa till sig kanske. Det är runt 25 grader i karet och trodde det skulle räcka att hålla det lite ”svalt” för att dom inte skulle leka så ofta. Behöver jag oroa mig för henne? Kan för övrigt berätta att förra omgången ägg var borta efter natten. Batteriet i ficklampan var slut och malen var misstänkt lugn dagen efter…

5ara
2019-05-15 20:42
#10

Nu har äggen fått svansar som viftar för fullt och föräldrarna har flyttat dom från pumpen till ett blad istället. Ska åka och titta på ett kar imorgon som rosentetrorna eventuellt får flytta till om det skulle närma sig att ynglen blir frisimmande. Håller tummarna 🙂

Draken
2019-05-16 18:15
#11

Håller tummar och tår att de lyckas dra upp kullen :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-17 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Känns som chanserna är relativt stora att det kan bli något frisimmande av den här omgången så imorgon flyttar tetrorna till ett kar jag satte igång igår. Om inget hinner hända förstås… har ju lite svårt att tro att det skulle lyckas redan på tredje försöket för dom. På bilden syns den mycket dedikerade pappan och några av de sprattlande små varelserna på bladet. Har satt Artemia på kläckning. Kommer väl inte behöva den förrän om ett par dygn men har inget riktigt bra ställe att ha den på så jag tänker att det kan ta över 24 timmar innan äggen kläcks. Om det har kläckts några imorgon så får det väl bli lördagsgodis åt tetrorna eller något… Någon som har några tips att komma med? Allt är uppskattat i så fall 🙂

Draken
2019-05-18 12:29
#13

Har de kommit så här långt, och om du får bort "yngeltjuvarna" så kan det mycket väl tänkas att de klarar ynglen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-05-21 10:08
#14

Nu simmar dom omkring. Får det till runt 130 st. Matar med nykläckt artemia och hoppas på det bästa 🙂

5ara
2019-05-21 10:08
#15
5ara
2019-05-21 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Får se om bilden behagar att komma med nu då…

Draken
2019-05-21 12:40
#17

Grattis :D Hoppas de klarar sig :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-21 22:35
#18

Tack!!! Vad gullig du är 😀 jag blir jätteglad över att någon orkar engagera sig i ett så uttjatat ämne som scalare-yngel! Nu på kvällen när lyset släcktes så blev föräldrarna väldigt oroliga och började jaga runt i akvariet. Efter en kvart typ så undrade jag vad som pågick egentligen och tände. Alla yngel var borta och jag tänkte att då var det roliga slut. Efter en liten stund ropar min syster och då har hon hittat dom. De var ”nattade” i ett hörn av akvariet och var så lugna och fina. Jag blev rädd att malen skulle äta upp dom om dom bara satt på glaset så som de gjorde så de får ha nattbelysning inatt också. När jag då släckte ”dagbelysningen” igen blev de alldeles tokiga en gång till och började flytta alla yngel till hörnet som är bäst belyst av nattbelysningen. Jag är helt stum över föräldraskapet och jag hade ingen aning om det här trots intensivt googlande kring scalarers förökning och skötsel av yngel. Är det någon som vet hur länge bebisarna nattas? När försvinner ”klabbet” på ynglens huvud som gör att de fortfarande kan sättas fast? Hur länge behöver jag ha nattbelysningen på? Ynglen kanske vaknar om malen kommer på natten och simmar iväg? Blev visst några frågor och ännu en gång är jag tacksam om någon orkar svara 🙂

Draken
2019-05-22 07:53
#19

Skulle tro att de "nattas" nån vecka till.

"Klabbet" försvinner när de blir frisimmande, eller det ska väl göra det,  i varje fall på de flesta ynglen.

Ha nattbelysningen igång så länge du märker att föräldrarna blir stressade och lägger ungarna i hörnet.

Tror inte m,alen bryr sig så mycket om ynglen, så vida det inte är en rovmal. De flesta andra malar äter inte yngel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-22 08:55
#20

Där ser man! Jag som trodde att de blivit frisimmande nu när de simmar runt med föräldrarna, vilket dock visade sig att det bara var under dagtid. Då får den lilla lampan vara på under natten tills föräldrarna inte längre blir så stressade av mörkret. Om det någon gång ramlar ner artemia på botten när jag matat med den frysta varianten så är malen kvickt där och slukar det. Så gör inte mina vanliga ancistrusar men det behöver ju så klart inte betyda att den äter yngel men vi kan inte så mycket om den här L204 varianten. Tack ännu en gång för ditt svar snälla du 🙂👍

Annons:
Draken
2019-05-22 09:11
#21

L204 är ingen köttätare, det är egentligen en träätare, vill ha rötter att tugga på, ska i huvudsak ha grönfoder, men tar även frysfoder om det bjuds :)

Den äter inte yngel :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-22 11:07
#22

Tack! Vad bra! Ja, trä slukar den i mängder och den har fått två olika sorter att välja på i akvariet. Den är dock helt ointresserad av grönsakerna vi försökt bjuda på och äter måttligt av tabletterna den får på natten ibland. Rör i stort sett inte rötterna där det växer alger heller. Ointresset för grönt och hur glupsk den är vad gäller frysfoder gjorde att jag kände mig osäker men då slutar jag oroa mig för att den ska ta ynglen nu då. Tack igen 🙂

5ara
2019-05-24 02:32
#23

Då var det roliga definitivt slut för den här gången. Verkar som föräldrarna bestämde sig för att ”natta” ynglen mellan pumpen och glaset inatt. Min syster upptäckte det men då var det väl för sent. Jag gick dit när hon hörde av sig (vi bor grannar) och så lossade vi på pumpen men då var i stort sett alla döda. Några få levde, kanske fyra stycken, men föräldrarna var helt knasiga. De tog ynglen i munnen och sen verkade det som att de inte visste vad de skulle göra. Simmade hit och dit och letade efter resten tror jag. De spottade i alla fall inte ut ynglen igen… Det var ett typiskt dåligt ställe att natta yngel på i ett Juwel-kar. Om inte annat så vet vi var det behöver yngelsäkras nästa gång men fy vad trist det känns.

Draken
2019-05-24 10:13
#24

Nej vad tråkigt :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-05-24 12:37
#25

Ja, känns så onödigt! Aldrig för mitt liv kunde jag tro att de skulle simma in där! Dock upptäckte min syster nu på förmiddagen att det är sju stycken tappra yngel som lever. Dock verkar två stycken mycket medtagna men om vi har riktig tur kanske de övriga fem kan klara sig 🙂

Draken
2019-05-25 11:00
#26

Hoppas de resterande klarar sig. Lycka till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-02 19:06
#27

Nu börjar honan bli tjock igen och ynglen växer så det knakar. Kan ynglen fortsätta gå med föräldrarna eller finns det risk att de äter upp den eventuellt nya kullen? Kort sagt; hur länge kan man låta yngel gå med sina föräldrar utan att det är risk för att de tar sina nya småsyskon?

Annons:
5ara
2019-06-02 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu börjar man kunna ana att det är scalarer det är frågan om 🙂

Draken
2019-06-03 10:44
#29

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-05 15:23
#30

Idag kom nästa omgång rom men honan var märkbart stressad av ynglen som simmade omkring i närheten och har i stort sett ätit upp alltihop. Är ynglens närvaro vid äggläggning något hon kan vänja sig vid? Är ju trots allt bara fjärde gången för dom och första gången med yngel vid sidan. Hade ju varit väldigt roligt med fler yngel 🙂 särskilt som det mesta av kullen förolyckades bakom pumpen.

PeG
2019-06-05 16:13
#31

När ciklider påbörjar en ny lek så är min erfarenhet att de släpper den tidigare kullen. Därmed så betraktas de alltmer som mat och/eller hot mot den nya kullen.

5ara
2019-06-05 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tack för att du orkar svara! Jag trodde att föräldrarna skulle jaga iväg ynglen och hålla dom borta som dom gjorde med tetrorna ungefär men det gör dom inte. Alla ynglen hänger i närheten av sina föräldrar som tidigare utan att de gör något åt det; förutom honan då som äter upp äggen och verkar orolig. Pappa-fisk är helt obesvärad av ynglen men har stenkoll på malen så den inte kommer i närheten. Är rädd att hon ska börja äta upp all rom jämt, även om ynglen så småningom flyttar.

Draken
2019-06-05 20:58
#33

Om du har ett mindre akvarium du kan starta upp, så flytta ynglen dit. Föräldrarna kommer förmodligen äta upp rommen så länge ynglen svirrar runt, eller i värsta fall tar de sina egna avkommor för att skydda den nya kullen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-05 22:22
#34

#33 ja, jag lutar nog åt att det är den smidigaste lösningen. Denna gången blir inget i alla fall för hon har ätit upp alla äggen. Mitt extra lilla kar bor tetrorna i för tillfället men jag har ett till kar på gång så det borde vara inflyttningsklart innan hon är på romläggarhumör igen. Funderar dock på att släppa tillbaka dom i mitt större kar med fler scalarer så hon kan ta en paus från äggläggandet och växa lite. Dock blir det överbefolkat i så fall så då måste jag lösa det med omplacering av minst två andra scalarer känner jag. Nu har hon lagt rom tre gånger på lite drygt fem veckor och jag tycker inte hon växer något. Eftersom det är sommar blir det svårt att få ner tempen till 22-23 grader vilket eventuellt skulle kunna bromsa henne. Men, men… får klura lite på hur jag ska göra. Tack för svaret 😀

Annons:
5ara
2019-06-05 22:32
#35

Hahaha! Insåg just hur lätt det är att den här hobbyn går en aning över styr 😂

Draken
2019-06-06 11:13
#36

Om du flyttar föräldrarna till stora karet, så kan du låta ynglen vara kvar där de är och växa på sig till säljstorlek :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-06 11:44
#37

Precis! Måste bara ordna så det inte blir trångt där bara i så fall. De fick flytta till eget kar för främst hanen verkade en aning stressad och var ofta lös i magen och växte lite dåligt den sista tiden tyckte jag. Han verkar må som en kung nu när han inte behöver hålla koll på så många andra. Känns typ taskigt att dela på dom men annars skulle ju hon kunna byta plats med någon annan Scalare i det större. Kan de bli ”ledsna” om man delar på dom? De är så himla söta och kommer så bra överens… ”plockar” och ”pussar” på varandra emellanåt.

Draken
2019-06-06 14:43
#38

De kan bli frustrerade om du skiljer på dem. Scalaren väljer ofta sin partner och de håller ihop hela livet.

Jag har själv varit med om att ett par skildes när den ena dog ( de var mycket gamla) och den som var kvar slutade helt att äta och tynade bort, tills en morron när jag hittade honom död i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-06 15:30
#39

Oj, så pass! Så sorgligt och gulligt på samma gång. Då får man tänka sig lite för. De tydde sig tidigt till varandra och verkar trivas så bra tillsammans så jag har svårt att tro att även om de ”bara” är fiskar så saknar de inte förmågan att bilda starka band även om de ännu är relativt unga. Då är det alternativet struket nu. Tack för svaret! Så skönt att ha någon att bolla med när man handskas med helt nya saker 🙂

Draken
2019-06-07 08:26
#40

Vill man ha ett stabilt par, så ska man köpa 6-8 ungdjur och låta dem para ut själva. Det är det bästa om man vill ha lek och yngel på dem.

I vissa lägen kan paret mobba ut alla andra scalarer, så man får flytta antigen dem eller de andra. Eller så blir det inga problem.

Jag har varit med om båda alternativen, men då har jag haft scalarer i alla år ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-07 09:17
#41

Oj, du har varit med om en hel del när det gäller scalarer då!!! Lite av den erfarenheten och kunskapen skulle man inte tacka nej till!!!! Vad häftigt! Ja, det var så jag gjorde; skaffade 8 st ungdjur och de här två är paret som blev. Dock räknade jag nog ändå inte med yngel för jag hade läst om hur förstörd yngelvården hos dom har blivit och den omgången ägg hon lade i det större karet åt hon ju upp direkt. I mitt fall blev det i alla fall så att paret valde en ände av akvariet som revir och de andra kunde inte låta bli att hålla sig borta därifrån så hanen hade mycket att göra. Honan däremot tyckte inte det gjorde så mycket om de fick besök vet inte om det kan ha att göra med att hon är något yngre än honom. Blev inga allvarliga blessyrer men som sagt upplevde jag att han blev stressad. Pratade med djuraffären där jag köpte fem av dom och jag fick gärna komma tillbaka med någon/några när det började bli trångt. Min plan var att ha fyra stycken men när karet väl började kännas trångt så hade jag fäst mig så vid alla och de övriga sex verkar funka bra ihop. Tror det är fyra hannar. De andra två vet jag inte men en verkar oavsett vara lite äldre och bott för trångt för den har inte vuxit på hela det året jag haft den och har lite konstig ryggfena och storlek på ögonen. Den sjätte var så pytteliten när jag köpte den att nu när jag fått yngel själv inser att den nog borde fått typ nykläckt artemia ett tag till. Den växer stadigt men väldigt långsamt… dessa sex funkar i alla fall väldigt bra ihop så det kändes mest naturligt att paret skulle få eget boende. Inte kunde jag föreställa mig vilken äggläggningsmaskin hon skulle förvandlas till av det och att hon inte skulle äta upp all rom!

Annons:
Draken
2019-06-07 15:27
#42

#41 Jag köpte mina första scalarer när jag var 15 år gammal, och nu är jag 47 , så ja, det blir några år 😉

Går de för trångt, så slutar det oiftast med att de blir missbildade, i framförallt fenor. Men de kan även bli "förkrympta" i kroppen, alltså  de inre organen växer normalt, medans fisken gör det inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-07 16:01
#43

#42 Wow! Vad häftigt!!! Jag lyfter på hatten! Måste vara skönt att känna att man har lite koll på läget 🙂 Ja, nu hade jag sett att den såg konstig ut men då märkte jag inte de skillnaderna som finns mellan mer normala fiskar och denna ”dvärg”. Överlag lite lustiga proportioner på den och den ser liksom lite tjock ut. En knäckt ryggfena hade jag kunnat se men just det har den inte, men jag tycker nog att den ser lite, lite krökt ut.

Draken
2019-06-07 16:13
#44

#43 Tackar 😊 Jo jag har lite koll :)

Här finns lite mer ingående info om du är intresserad av att läsa :)

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/51ed94ac8e0e74740f001da5-scalare-en-guide-for-nyborjare

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-08 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Nu råder inga former av tvivel kring vad för slags fiskyngel jag har i mitt kar. Dom är så galet söta tycker jag! När är det dags att introducera annan mat än nyckläckt artemia? Finns det någon särskild yngelmat eller liknande man ska börja med?

Draken
2019-06-08 12:31
#46

❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-12 17:49
#47

Ingen som har någon idé om hur man får de små rackarna att äta något annat än nykläckt artemia? Flingfoder (har provat två olika sorter) och fryst artemia spottar de ut om de ens tar det i munnen…

Draken
2019-06-13 11:29
#48

Prova med krillgranulat. Mina scalarer älskar det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-06-13 18:28
#49

Stort tack för tipset!!! Då ska jag skaffa det 🙂

Draken
2019-06-13 21:44
#50

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-18 21:07
#51

Om scalareparet istället får flytta till ett kar med sand som bottensubstrat; skulle ett gäng corydoras kunna vara något som kan gå med dom eller är de yngelrövare?

Cecilia.S
2019-06-18 21:36
#52

Mig veterligen så bör det fungera galant.  Corydoras håller sig mestadels till de nedre delarna av akvariet. Trevlig kombination 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2019-06-18 22:19
#53

#52 åh, nu blev jag glad! Stort tack för svaret 😀

5ara
2019-07-13 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nu har jag en undran igen; kan jag sluta kläcka artemia till ynglen nu? De äter både flingfoder och frysfoder med god aptit så jag är inte orolig att de skulle svälta men undrar om de kommer börja växa mycket långsammare om jag slutar med den nykläckta artemian. Har svårt att uppskatta storleken på kropparna men de är minst 5 cm mellan översta och nedersta fenspetsarna och artemian ser liten ut i förhållande till dom.

5ara
2019-07-13 11:23
#55

De kanske rent utav är redo att flytta hemifrån snart? Om någon undrar har föräldrarna fått flytta tillbaka till mitt större kar med fler scalarer. Tyckte honan borde ha lite paus från äggläggning och än så länge funkar det. Den scalaren som bråkade mest med pappa-scalar innan dom flyttade är för tillfället förvisad till ett annat kar och jag funderar på hur jag ska lösa det på sikt…

Annons:
Draken
2019-07-13 13:55
#56

Äter de bra och växer som de skall, så kan du sluta kläcka artemia.

De yngel jag har haft har varit säljklara när de är kring 6-8 cm. från fenspets till fenspets

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-07-13 14:01
#57

#56 Toppen! Tusen tack, du är en klippa 😀 Då är det väl ett par veckor till eller så innan det är dags för dom att få egna hem. Blir intressant att se hur jag löser det. De två djuraffärerna jag pratat med i stan vill gärna köpa dom men då vet man ju inte var de hamnar sen… Helst hade jag dock behållt dom själv 😬

Draken
2019-07-13 14:28
#58

Risken om du behåller allihopa, så kan det blir väldigt trångt och slutligen krig i karet. Scalarena blir ganska stora, och kan vara väldigt revirbenägna .

Sälj eller byt in dem i zoobutikerna, visst du vet inte var de hamnar sedan, men det är den bästa lösningen. Om du in te lyckas sälja dem privat. Har du kollat intresse i nån utav Facebookgrupperna ? Det finns väldig många att välja på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-07-13 15:47
#59

#58 Nä, som det är nu är det inte ett alternativ att ha kvar dom. Pappa-scalare är nog nästan 15 cm mellan fenspetsarna och han är bara lite drygt ett år så trångt skulle det bli ruskigt fort. Då skulle jag vara tvungen att skaffa typ ett 720 liters till dom och det har jag nog inte möjlighet att göra. Det bästa vore ju därmed om man kunde få kontakt med någon/några köpare privat. Skulle ju kunna försöka kolla om det finns något intresse lokalt med hjälp av FB som du skriver 🙂 tack för din input ännu en gång!

Draken
2019-07-14 12:13
#60

Inga problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-07-20 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#61

Inte mycket som blir som man tänkt… Scalareparet har som sagt gått med de andra scalarerna en tid men honan började visa tecken på att lägga ägg så de fick flytta till det mindre karet och den utvisade hanen som bodde där fick flytta tillbaks till de andra. Efter några dagar blev det rom i det mindre och i det större märkte jag att den utvisade hanen hängde stadigt med en hona där och dagen efter äggläggningen i det lilla hade de två också lagt rom. Så nu har jag två omgångar med rom som det skiljer en dag på. I det större finns ingen chans för yngel att klara sig så nu undrar jag om man kan flytta över yngel från det större till det mindre om de skulle klara sig tills de blir frisimmande…? Eller skulle paret i det mindre karet kunna märka att det inte är deras egna yngel? Äggen i det större lades igår så det är ju i alla fall sex dagar tills de blir frisimmande och mycket kan hända givetvis. Men funderar på att låta dom ha nattlampa åtminstone om det skulle gå att flytta ynglen sen. Skulle bli mycket tacksam för svar!

Draken
2019-07-20 12:44
#62

Ja där ser man ;)

Jag vet faktisk inte hur föräldrarna skulle reagera om det kom "främmande" yngel in i karet där de har sina egna. Misstänkter dock att de skulle vilja skyfdda sin egen avkomma.

Har aldrig provat, så det kan lika gärna gå

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-07-20 12:54
#63

#62 ja, hur ofta kan det bli aktuellt med fosterföräldrar bland scalarer liksom… Tänkte bara att det kunde vara kul att se vad de får för yngel och att det skulle kunna gå eftersom de är nästan exakt lika gamla. Egentligen handlar det ju bara om huruvida de ska få en nattlampa i fortsättningen eller inte. Tror nog att jag fixar en sån åt dom. Kan ju lika gärna hända att de själva får för sig att ha äggfest av någon anledning under resans gång. Jag har ingen aning om hur de här två funkar eftersom det är deras första gång… Och ännu en gång; stort tack för svar 😀

Draken
2019-07-21 11:53
#64

se till att de finns en nattlampa om du vill att eventuellt någhra kan klara sig.

Och som du säger, det är rätt sällan att de lyckas dra upp ynglen första gången, visst det finns möjlighet till det, men det beror ju helt på vilka instinkter föräldrarna ha kvar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: