Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2544 ggr
Saab95
4/27/19, 1:44 PM

Byta ut grus när akvariet är igång

Hej. Som rubriken lyder så funderar jag på o ta bort gruset (engelsk Sjösten) och vill ha sand istället. Tex julas sand, problemet är ju att det bor 4 Texas ciklider o 2 choklad ciklider i karet. Det skulle bli ett himla jobb, men är det ens o rekommendera att byta när akvariet är igång. Det kommer förmodligen bli riktigt skitigt om man ger sig på detta. Någon som har gjort detta innan?? Mvh Fredrik

Annons:
[VSK]
4/27/19, 1:59 PM
#1

Är amatör inom detta område men när jag gjorde sandbyte så hade jag firrarna i en hink med vatten samt syrepump (pimpsten). Kommer ju bli redigt grumligt i vattnet så ha nån strumpa som förfilter om det går då det är lätt att byta strumpa sam tvätta de. Glöm inte bort att koppla ur värmaren bara utifall du går kort på vattennivå.

Saab95
4/27/19, 2:10 PM
#2

1# Bra idé där strumpa i förfiltret annars kommer nog ytterfilter bli igensatt direkt. Kan visserligen lägga fiskarna i mitt andra akvarium under tiden, bara det att Texas cikliderna är tok jobbiga o fånga. Chokladerna är lätta😊

[VSK]
4/27/19, 2:56 PM
#3

#2

Vet inte hur stora "yngelkassar" det finns att köpa, annars kan du bygga själv med "myggnätstyg" och en liten ram du snickrar ihop.

Saab95
4/27/19, 3:08 PM
#4

# 3sant det skulle ju funka o snickra ihop något, har yngelkassar men är lite för små Tack för tipsen👍

[VSK]
4/27/19, 3:09 PM
#5

🙂

Lillyrod
4/27/19, 3:50 PM
#6

Jag har bytt substrat med fiskarna kvar i. Det gick hur bra som helst. 

Jag tog ur all inredning och sparade bara så mycket vatten att fiskarna utan problem kunde simma. Sen var det bara att skopa upp gruset. Om det blir lite kvar i botten gör inget. Några korn här och där fick vara kvar.

Sen hällde jag i sanden med hjälp av en kanna så att jag liksom lade ner sanden på botten. Jag hällde alltså inte ner det uppifrån. Tyckte risken att råka begrava en fisk var för stor 😃

I med nytt vatten och sen sätta igång pumpen. Jag väntade tills jag kunde se in i karet igen innan jag placerade ut inredningen och växterna. Det tar inte så lång stund innan filtret har fixat det. Nu hade jag innerfilter så det var bara att göra rent när jag var klar.

Lycka till med jobbet!

Annons:
Saab95
4/27/19, 4:18 PM
#7

#6 Då känns det som jag kan köra på detta. Nästa månads projekt 👍

usvead
4/27/19, 5:39 PM
#8

De gånger jag bytt bottensubstrat har jag tagit ut en hel del vatten i en stor bytta, och sedan fiskat upp firrarna och låtit de vara däri tillsammans med innerfiltret. Därefter tagit upp all inredning mm. Sedan börjat om från början och i mitt fall sand, rötter, växter mm. Nytt vatten och sedan i med innerfiltret och det gamla vattnet. Jag är fullt medveten om att många anser att det har ingen betydelse om du sparar gammalt vatten men så har jag gjort. Därefter har fiskarna fått hoppa i lugnt och sansat.

Xseros
4/27/19, 11:22 PM
#9

Gjorde ungefär som #1 när jag gjorde det. Vill dock poängtera att Julas sand knappt grumlar alls


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
4/28/19, 10:48 AM
#10

Man kan byta substrat med fiskarna kvar i karet. Jag har gjort det hos scalarena, men när jag skulle byta hos centralarna, så plockade jag upp fiskarna och hade dem i en balja under tiden, mest för att jag inte ville bli biten ;)

Julas grumlar inte alls eller väldigt lite. Vet inte hur det är med Biltemas, om den grumlar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
4/28/19, 11:15 AM
#11

#10 Jag tänkte köra på julas, den ska ju funka bra. Det kommer bli kanon detta👍

Draken
4/28/19, 11:25 AM
#12

Då borde det inte bli något problem med grumling heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/28/19, 2:03 PM
#13

Biltemas sand grumlar inte heller och den är dessutom avsedd för bl a akvarium. Det är inte Julas. Jag har ju haft problem som förmodligen berodde på sanden och då var det Julas.

Väljer man Biltemas bör man ta den de kallar för grov och se till att det är den som är avsedd för akvarium. Den som är fin är nästan för fin. Köpte den sist och den virvlar lite i vattnet för det är så smått : )

Annons:
Saab95
4/28/19, 2:05 PM
#14

#13 Okey dom har två sorter få alltså, ska absolut kolla upp det👍

Saab95
4/28/19, 2:09 PM
#15

#13 Står det på bläster sand? Hittar inte det på Biltemas sida.

[VSK]
4/28/19, 2:19 PM
#16

#15

Står iaf på säcken att den funkar med akvarium (tvättad sand). Ta den grövre för har du för fin sand (snyggt som tusan när sanden är ren) så kommer du kanske få stora problem med växterna mm. Den fina sanden blir ju så tät.

Saab95
4/28/19, 2:34 PM
#17

#15 Ja den grova bli nog bättre👍

Catlady91
4/28/19, 5:33 PM
#18

Jag har den finkorniga från biltema, och jag har inga problem med den. Dock när jag läser svaren här, så det jag att det kan vara därför min hornsärv inte vill fastna i botten, utan lossnar lätt. Och mina växter är väldigt bruna och fula. Har funderat på växtnäring. När jag bytte bottensubstrat så tog jag upp alla fiskar, tömde helt på vatten och gjorde en total omstart, pga cyano. Huruvida det är med att spara gammalt vatten vet jag inte, men jag vill gärna använda så mycket jag kan av det gamla vattnet när jag startar nytt eller flyttar kar. Biltemas sand är otroligt bra, och billig! Jag kör finkornig som sagt, då mina Malawi älskar att gräva och sila sand. Har det i mitt andra kar också, så mina ålar kan gräva mer sig om de vill utan att riskera att skada sig 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
4/28/19, 8:15 PM
#19

Den här sanden är det som gäller på Biltema. Det ska stå att den är för bl a akvarier på påsen. 

www.biltema.se/bygg/murning/murartillbehor/sand-2000021665

Jag har inga problem med växterna i det karet där jag har den minsta kornstorleken.

Saab95
4/29/19, 8:33 AM
#20

#19 Kanon tack👍

Annons:
PeG
4/30/19, 1:38 PM
#21

Sandsnäckor är ett bra sätt att vända runt sanden.

Draken
4/30/19, 7:54 PM
#22

har inte haft problem varken med julas eller Biltemas :) men som skrivet ovan, ta den grövre på biltema

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: