Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1102 ggr
rudebwoy
4/26/19, 9:51 PM

Går i tankar om att skaffa ett Akvarium

Hallå där, sitter i tankarna om att skaffa ett akvarium med ett par fiskar i och har lite frågor som kanske för er är väldigt enkla att besvara.

Min första fråga är hur reagerar fiskar på ljud? Har ett brinnande intresse för musik och med det medföljer ett visst intresse i HiFi. Det är inte så att jag skruvar upp volymen på max men stundvis så ligger jag på en 80-85db i vardagsrummet där min tanke är att fiskarna ska få bo. Eftersom jag är mån om alla levande ting så vill jag självfallet inte skada fiskarna…

Andra frågan lyder: Sand! Jag jobbar mycket med epoxi och har tillgång till väldigt mycket trevlig färgsand som finns i världens alla färger, allt från metallic till diverse färgblandningar. Eftersom jag tycker att ett akvarium kan vara en väldigt vacker "möbel" att titta på så tänker jag att man kanske kan göra något unikt och lite roligt med lite olika färgkombinationer men självklart även här inte på bekostnaden av fiskarnas hälsa. Sanden i sig är inte farligare än någon av dom plastväxter som brukar finnas i akvarium.

Mvh

Annons:
My5665
4/26/19, 10:41 PM
#1

Första frågan: Ja, fiska kan höra över vatten ytan men det är också att visa. Fiskar är känsligare är andra. Jag tror inte att dom stört av att du spelar. Du får tänka på att vissa fiskar kan tro att sanden som du har i akvariet är mat och äter upp den.

Lillyrod
4/27/19, 5:40 AM
#2

Fiskar reagerar på ljud ja. Det blir ju vibrationer och det kan verka skrämmande. Om det skadar dem vågar jag inte svara på.

Färgad sand ska man vara försiktig med. Akvarieinvånare är väldigt känsliga för kemikalier och metaller. Jag skulle inte använda den. Det naturliga är oftast snyggast också : )

Det är samma med plastväxter. De fyller ingen funktion för fisken och det är inte ovanligt att det finns vassa kanter mm. Levande växter är nödvändigt för att karet ska fungera bra.

Catlady91
4/27/19, 9:08 AM
#3

Jag är mycket för naturlig inredning i akvarium. Sand, stenar, rötter och levande växter. Hade mycket plast fört, och fick cyano. En alg/bakterie du inte vill ha! Ett helvete att bli av med. Jag startade om akvariet, och bytte då gruset till sand. La även ner stenar och rötter, och tog upp ALL plastinredning. Har inte haft alger sedan dess! Så kör med naturlig inredning, sanden från biltema är otroligt bra. Vad gäller musik tror jag inte de bryr sig om. Jag har tv igång hela dagarna, ibland på ganska hög volym, och har dessutom stökigs grannar som väsnas. Mina fiskar bryr sig inte. I början var de nervösa, men de vande sig snabbt 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
4/27/19, 11:23 AM
#4

Ingen fara med musiken, de "hör" den men , vad jag har märkt, bryr sig inte nämnvärt om den.

Som skrivet ovan, färgat sand är inte nyttigt för fiskar eller andra invånare i karet. Det kan finnas metaller, kemikalier eller andra onyttiga saker som skadar fiskarna.

Julas eller Biltemas blästersand är den snyggaste och mest naturliga sanden du kan ha i karet. Vill du ha mer färg så har du rådasanden som säljs i butik, den är , närmast röd/svart skulle jag vilja påstå.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
4/27/19, 7:00 PM
#5

Jag använder bara naturlig inredning. Undantaget mitt stora akvarium där det gå hantelciklider och skivtetror. Jag har prövat allt i form av naturliga växter och allting äta upp. Det som klarade sig längst var en stor sats javamossa där det tog ett par dagar för dem att komma på att den gick att äta och sedan drygt en vecka innan den var slut. I det akvariet har jag ett par höga plastväxter för att dela av akvariet lite.

Upp till toppen
Annons: