Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1090 ggr
Elarie
2019-04-22 13:06

Fått c. cotti i akvariet :(

Efter annat krångel i akvariet verkar jag nu också ha fått blodmask. Det syntes först tydligt på min Kampfisk att flera små maskar hängde ut från analen och även på två av de större tetrorna. Jag gick till zoobutiken där jag köpt fiskarna (zoogiganten i Malmö) och blev rekommenderad att använda Waterlife sterazin vilket jag nu kört en omgång av (10 dagar)  vilket inte verkar ha hjälp alls. Möjligen är det något färre maskar som syns från kampfisken men i övrigt ingen förändring. Ingen fisk verkar dock ha blivit värre av medicineringen och mina zebrasnäckor har inte heller dött vilket medicinflaskan varnade för.

Jag såg några äldre trådar här på forumet som rekomenderade medicin, tänkte bara dubbelkolla är det samma rekommendationer som gäller att beställa medicin på nätet eller har det kanske kommit ut någon ny medicin på marknaden?

Annons:
Lillyrod
2019-04-22 16:42
#1

Har du läst den här:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?articles-1

Jag tror att det som står där gäller fortfarande : )

Draken
2019-04-22 17:51
#2

det är samma behandling som gäller fortfarande :) Artikeln ovan är jättebra, läs igenom den.

Det är ganska svårt att få bukt med C.Cotti, det är jätteviktigt att du följer doseringarna och tiden det skall ta. Detta är väl bara första vändan med medicinering ?

Du skall ju köra en till om , om jag inte missminner mig, 3 veckor. WSå att allt inte är borta redan är inte oivanligt.

För vissa går det fort att bli av med masken, medans för andra tar det längre tid. Det är bara att avvakta, fortsätt med medicinering enligt rekomendationerna, och invänta en bättring. Du måste också räkna med att du kan förlora en del fiskar under behandlingarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
2019-04-23 10:59
#3

Hur nyinköpt är fisken? Funderar på om jag borde börja spana efter den


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Elarie
2019-04-23 19:04
#4

Jag har läst länkad  artikel ja, ville bara dubbelkolla om det fanns annan bra info. :) 

Artikeln nämner ju en annan medicin även om någon skrivit att waterlife funkat för dem också. På medicinflaskan står inget om flera omgångar, men kan ju köra en till omgång av waterlife nu direkt för att testa.

Köpte fiskarna efter jul, kampfisken i början av februari tror jag. Eftersom det först syntes på kampfisken misstänker jag att han tog med det.

Draken
2019-04-24 12:04
#5

#4 Försök med ny kur, och ta den som finns i artikeln.  Den är beprövad och bevisligen fungerar den, även fast den förmodligen är starkare, och risken är större att du kan förlora både fisk och snäckor under behandlingen.

Jag tror man måste köra i två vändor för att vara säker på att få med sig allt. Andra vändan kör man ju efter 3 veckor. det är för att medicinen inte tar äggen (tror jag det är) Därför måste man köra en till vända när de är utvecklade maskar.

Om det syntes först på kampfisken, så var han förmodligen smittad när du köpte honom.

Om jag vore du, så skulle jag ta kontakt med butiken eller den du köpte fisken av och meddela dem att de förmodligen har smittan i sina kar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elarie
2019-04-24 17:19
#6

Så, har beställt hem den medicin som rekommenderas i artikeln nu, hoppas den kommer innan helgen, annars nästa vecka. Tänker att det är värt att förlora de svagare/mer angripna fiskarna för att resten ska bli bra och för att de inte ska fortsätta att insjukna. 

Jag gick till butiken där jag köpt fiskarna och sa att mina fiskar blivit sjuka och att de var därifrån, var personal där som rekommenderade waterlife-medicinen och sa att de brukar använda den och att de inte sett några maskar då kampfiskarna särskilt är där kortare tider innan de säljs. Kändes som att killen jag pratade med då inte tog mig på så mycket allvar tyvärr.

Annons:
Draken
2019-04-24 22:35
#7

Tyvärr så händer det ganska ofta att butikerna slår ifrån sig. Även om man bevisligen kan säga att fisken kom från dem från början.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elarie
2019-05-01 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Äntligen fått hem sera nematol  och påbörjat medicineringen. Inga fiskar eller snäckor döda ännu, en Neontetra dog innan jag påbörjade medicineringen dock. Min Kampfisk verkar något piggare men svårt att säga ännu. Fiskarna är väldigt olika drabbade, bigofar bild på den värsta neontetran. 

Mina pansarmalar är lite knäppa och stormtrivs så mycket att de lekt, hittade ett ägg på en av växterna. Tyvärr lär det ju dö av medicinen.

Draken
2019-05-02 14:44
#9

Hoppas du får bukt med eländet nu, när du har fått tag på bra medicin 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elarie
2019-05-24 09:47
#10

Jag har nu gjort klart omgång två av medicineringen och det syns inte längre några maskar i fiskarna. Efter första omgången dog bara en Neontetra så totalt har två av dem dött men ingen av de andra fiskarna eller snäckorna. Kampfisken är tillbaka till sitt piggare humör igen också. Eftersom det fanns maskar fram till denna omgång behöver jag nog göra en omgång tre om någon vecka igen.

Draken
2019-05-24 10:15
#11

Vad skönt att det går åt rätt håll

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-05-24 18:28
#12

Härligt att det gick så bra. Det är tråkigt när fiskarna dör pga en affär som inte har karantän och koll på det de säljer.

Upp till toppen
Annons: