Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1371 ggr
My5665
2019-04-22 08:41

Fredlig kampfisk

Hej, Jag såg nånstans på internet att det fanns något som heter fredlig Kampfisk och var inte lika aggressiv som den vanliga kampfisken.  Hur är det att ha dom? 

Var köper man dom?

 Kan man ha dom tillsammans men Kampfisk hane eller kommer dom att bråka?

Hur är det att ha dom?

Annons:
Draken
2019-04-22 17:59
#1

Har inte hört talas om att det skall finnas en fredlig Kampfisk. Ska isf vara betta pugnack (osäker på stavning), en munnruvande Kampfisk, där hanen går med en eller flera honor. Tror dock inte att man kan ha hannar tillsammans. Det är egentligen inte många fiskar där man kan ha flera könsmogna hannar tillsammans.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-04-22 21:35
#2

Jag kollade igen och såg att den heter betta imbellis och bara kallades fredlig Kampfisk.

Draken
2019-04-23 09:29
#3

Ok. Har aldrig hört talas om den ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2019-04-23 14:56
#4

Efter lite snabbsökning hitta jag denna info:

"The myth : “peaceful bettas” 

Betta Imbellis have been long thought to be peaceful and can be housed in pairs or groups but with personal experience of over a decade of breeding and working closely with these fish I know they’re far from peaceful and just like any other species from the splenden complex when given the chance will absolutely tear one another apart. 

Although there have been cases of some luck where a pair will be fairly chilled out this isn’t the case for most as even a male and female pair will breed become territorial and hell will break loose so the risk is just not worth it. If “Luck” is what you’re after than any species within the wild splenden complex will fit the term “peaceful betta” so I never advise them to be kept in tanks that have male + male together or a male and female together due to these risk." http://www.franksbettas.com/betta-imbellis/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-04-24 12:08
#5

Hmm, ja det lät ju inte så betryggande.

Och som de skriver i artikeln, har man tur så kan även vanlig Kampfisk fungera i par eller grupp. Eller en ensam hane fungera med andra fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-04-24 15:50
#6

Tack jätte mycket för info. Jag ville ha en lite snällare Kampfisk som man kan ha i ett och samma akvarie. Jag vill se typ lite ovanligare betta sorter än det vanliga betta. Min absoluta dröm är att ha en av varje betta sort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: