Annons:
Etikettallmänt
Läst 892 ggr
Catlady91
2019-04-19 12:15

Vattenbyte vid ev. skumbo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstänker att min kampfiskhane byggt ett skumbo, vilket är roligt! Det är andra gången han gör det. Första boet råkade jag förstöra när jag tog upp en stor sten som var i akvariet. Nu skulle jag behöva göra ett vattenbyte, men frågan är om jag vägar göra det? Bifogar en bild så ni kan se det jag misstänker är ett skumbo. Tacksam för snabba svar, då vattenbyte är planerat idag

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
2019-04-19 13:55
#1

Och där var leken igång!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-04-20 11:38
#2

Tyvärr blev det inga bebisar, då boet försvann strax efter leken var klar 😕 vet inte vad som hände, men men.. Funderar nu på att testa odla Kampfisk, någon som testat? Är det svårt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Belzebubble
2019-04-21 07:32
#3

Jag hade tänkt det, men insåg fort hur otroligt mycket plats det skulle ta. Dels ska man ha honorna i ett akvarium. Sen ska man ha hanen i annat. Många kör särskilda parningsakvarier för lek där hanen och honan möts enbart för parning för att undvika att de sliter på varandra. Och sen ska alla yngel hållas åtskilda när de är stora nog också, innan de slutligen kan säljas/lämnas bort. Så mycket plats hade jag inte.

My5665
2019-04-21 23:24
#4

Jag odlar kampfiskar och jag ska inte säga att det var svårt utan ganska enkelt men det var svårt att hitta någon som vill ha dom. Många personer vill ha HM och inte vanliga eller blandade fen sorter.  

Ett tips använd bubbel plast som skumbo för att dels lura hanen att det redan finns ett skumbo och för att det inte går sönder lika lätt när dom leker men låt honan vara i en skorsten i två tre dagar innan du släpper ner henne för att minska risken för att bråkar. 

Ett annat tips är att köpa 2-5 liters glas eller plast burkar till unga hanar på loppis. Detta funkar till nån köper dom.

Upp till toppen
Annons: