Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 957 ggr
Xseros
4/11/19, 5:05 PM

Plötsligt död ancistrus?

I söndags köpte vi ett större antal Ancistrus (9st till 3 olika kar). Sedan dess har många dött, först i mitt kar, sedan i föräldrarnas och sedan i min systers, allt som allt har 4 st dött. Jag hart 2 kvar men mina föräldrar har inga. Alla i min systers är vid liv.

Det är tydligen något fel på denna ancistrusleverans men det intressanta är sättet de dör på. De visar inga symptom alls och beter sig som vilken fisk som helst, sedan dör de helt plötsligt. En dog till och med när vi tittade på den. När de dött blir de stela som pinnar, som om de var djupfrysta..

Vet någon vad detta är för sjukdom? Är de andra fiskarna hotade?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Aquarious
4/13/19, 10:57 AM
#1

Kan det vara förstoppning? Ancistrus vill väl gärna ha rötter för deras magar, har jag läst! Beklagar!😕

PeG
4/13/19, 11:04 AM
#2

Lite är snabbt för det. Troligare att det var något i vattnet som tex en plötslig nitrit spik eller något annat. Antagligen var de inte heller i toppform vid leverans.

Draken
4/13/19, 12:17 PM
#3

Verkar vara något med vattnet som de inte tyckte om. Har du kollat vattenvärdena ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
4/13/19, 2:00 PM
#4

Har inte kollat dem men ingen annan av fiskarna visar symtom och inga har dött heller mer än just ancistrusarna. Samtliga Ancistrus har dött i det största akvariet som varit stabilt i mer än ett deccennie.
#1 i både mitt och föräldrarnas akvarium finns det relativt rikligt med rötter.

Sedan är det ju också att de blir stela som pinnar, även när de är döda. har aldrig sett det vid en fisks död.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
4/13/19, 6:35 PM
#5

Kan det vara  att de är sönderavlade eller att de har flyttat för tidligt ?

Kolla vattenvärdena iaf. Det kan vara mycket låg halt nitrit vilket vissa fiskar klarar bättre än andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
4/13/19, 9:23 PM
#6

Och tyvärr är fiskar från butik ofta stressade och uppfödda under icke optimala förhållanden (utom möjligen för snabb tillväxt) vilket kan göra att de är mer känsliga än andra.

Annons:
Xseros
4/14/19, 1:50 PM
#7

Vattenvärderna är helt ok


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
4/15/19, 10:18 AM
#8

Ingen som har någon idé?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
4/15/19, 11:34 AM
#9

Är vattenvärena ok, så är det enda jag kan komma på är att det var väldigt dålig kvalité på fisken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: