Övriga karpfiskar

Utrotningshotad

2019-04-10 15:04 #0 av: Xseros

Hej, var ett tag sedan jag var här men hur som helst.
Jag har Röd Torpedbarb (Puntius Denisonii) i mitt akvarium och häromdagen läste jag att denna art var klassad som Starkt Hotad enligt IUCN. Det är Två steg ifrån Utdöd i vilt tillstånd. Är det verkligen lagligt att sälja fiskar som är utrotningshotade? De jag köpte är jag dessutom ganska säker på att de var viltfångade.

Anmäl
2019-04-10 15:21 #1 av: PeG

Oavsett om det är lagligt eller inte så tycker jag inte att man bör köpa vildfångade exemplar av utrotningshotade fiskar.

Anmäl
2019-04-10 15:36 #2 av: kamera0710

Hör med naturvårdsverket om det är lagligt.

Anmäl
2019-04-13 12:02 #3 av: Rovfisk

Vad jag vet så blir fiskar och andra djur "rödlistade" om de är utrotningshotade, och får därför inte importeras eller säljas vidare.

Men gör som skrivit ovan, ta kontakt med naturvårdsverket och fråga dem.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-04-14 04:14 #4 av: oh-la

Jordbruksverket är det som är ansvariga för handel med djur, så kolla med dom. Naturvårdsverket kan inte hjälpa. Jordbruksverket har också artlistlr över vilka djur som får och inte får importeras.

Anmäl
2019-04-14 13:04 #5 av: Rovfisk

#4 Natuvårdsverket kan också ha listorna över utrotningshotade djur, men ja det stämmer, det är jordbruksverket som har bästa inblicken i vad som gäller.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.