Annons:
Etikettalger
Läst 1348 ggr
5ara
4/9/19, 11:30 PM

Smittat min syster med cyano?!

Jag har hjälpt min syster att starta upp ett nytt kar. Tog lite växter från mitt och nu ser det ut som det kommit cyano på en del av bladen. Själv har jag bara prickalger i mitt. Antar att de fanns/finns i mitt kar men inte haft möjlighet att få fäste där. Karet har varit igång lite drygt en vecka. I dagsläget bor det tio små rosentetror i det och på torsdag är det en vecka sen de flyttade in. Har bara mätt nitrit och nitrat med stickor och med deras tillförlitlighet kan jag inte ge några exakta värden men de ligger nära noll båda två. Kommer den här cyano-skiten försvinna av sig själv om ett tag när nitratet ökar eller ska jag få panik nu på en gång? I mitt hus med egen brunn ligger nitratvärdet strax över 40. Ska jag hälla i av det för att på så sätt hjälpa växterna? Har runt 25 i mitt kar. Försöka höja till det i hennes med? Ironiskt nog har jag hämtat vatten hos henne för att få ner nitratet i mitt och minska mängden prickalger… Vet att det finns många trådar om cyano (vet också att det inte är en alg men tyckte det passade bäst som ämne ändå) men har inte sett någon som fått cyano efter några dagar bara. Känner mig hemsk som fört in det här hos henne och det vore jättesnällt om någon orkade engagera sig i det här! Stort tack på förhand!

Annons:
5ara
4/9/19, 11:52 PM
#1

Kan tillägga att det finns en hel del växter men de är ganska små än förutom svärdplantan. De nya bladen på svärdplantan växer dessutom två-tre centimeter om dagen. På grund utav att min svärdplanta inte växer ett dugg utan näring vid rötterna har jag stoppat ner det hos henne med. Även flytande växtnäring har jag tillsatt. Har näringen jag tillsatt fått galen effekt på grund av att karet är nystartat? Ska jag kanske suga rent bottensubstratet en aning för att minska på den järnrika leran som svärdplantan fått? I nuläget är ljuset på 8 h/dag om någon är intresserad av det. Ett nytt Juwel-kar med LED. Detsamma gäller för mitt kar förutom att det är ett år gammalt vid det här laget. All hjälp jag kan få uppskattas väldigt mycket!

Draken
4/10/19, 10:37 AM
#2

Visst kan cyano följa med växter från ett kar till ett annat. Har du sett Cyano i ditt ?

I huvudsak så kommer cyanon när det är dålig cirkulation på vattnet, så plocka bort det ni ser manuellt, och rikta en pump rakt ner mot området där cyanon finns. så kan det försvinna av sig själv.

Cyano kan vara riktigt svårt att få bukt med, så risken finns att ni måste tömma hela karet och "sanera" sen göra en ny uppstart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/10/19, 11:35 AM
#3

Aldrig sett tillstymmelse till det i mitt. Har haft kiselalger, lite tofsalger och nu prickalger. Därför det förvånar så. Cirkulationen är bra. Bladen på växterna det handlar om vajar av cirkulation så de står så att säga inte i stillastående vatten. Finns inte något jag kan plocka bort. I stort sett bara grus med växter i karet. Tror du de kan försvinna om jag höjer nitratet eftersom det inte syns någon cyano i mitt? Cyanon finns än så länge bara på bladen som inte längre är i tillväxt. Inget på de yngre bladen. Plockade bort några gruskorn igår där det blivit för ett blad låg i direkt kontakt med kornen men i övrigt inget på bottensubstratet än så länge.

Lillyrod
4/10/19, 7:32 PM
#4

Cyano smittar väl inte direkt om inte förutsättningarna är optimala i karet dit det kommer. Finns det ingen synlig cyano i det första karet så kan det ju inte ha förts över.

Jag har aldrig hört att cyano kommer så fort i ett akvarium. Dessutom brukar man alltid se första spåren längs rutan under sanden där den får vara ifred. 

Om man vill vara säker är det bara att plocka upp en bit. Det är slemmigt men håller ihop. Luktar det riktigt illa är det cyano. Det stinker verkligen illa. Som gammal sumpmark. Är det mer brunfärgat gissar jag på kiselalger för det är de som brukar komma först. Cyano är knallgrönt.

Sist men inte minst. En bild säger mer än tusen ord 😉

5ara
4/10/19, 7:45 PM
#5

Klart att skiten börjat sprida sig 😫 Hittade typ fem ställen på botten där det börjat synas. Plockade bort de "infekterade" kornen. Dammsög även botten för att få upp en del av svärdplantornas "järnlera". Hällde sen i vatten från mitt hus och har på så sätt höjt nitrathalten till runt 12,5. Har även ansat bort bladen på växterna där det var som värst. Tror för övrigt jag hittade cyano-källan i mitt kar idag när jag bytte vatten. Uppe på filtret, halvt över vatten och halvt under, hängde ett gammalt blad med massa cyano på. Vet inte hur länge det funnits där. Satt liksom på sidan av filtret där jag typ inte ser något. Upptäckte det bara tack vare att jag bestämt mig för att hitta var cyano-skiten kommer ifrån. Med tanke på att det gamla bladet antagligen suttit där ett tag så är det ju ändå nåt i mitt kar som gör att det inte får fäste i själva undervattensmiljön. Tror ni det finns någon chans att det kan försvinna hos min syster eller är det kört nu?

5ara
4/10/19, 7:56 PM
#6

Åh, typiskt! Jag skulle ju fotat innan jag sanerade så klart men antagligen är det väl dessvärre tillbaka imorgon igen. Får fota då. Men den starka blå/gröna färgen har jag aldrig sett på några alger och med tanke på lukten från det slemmiga bladet hos mig så är jag i stort sett säker på att det är cyano.. Eftersom det satt på filtret i närheten av pumpen virvlar det säkert runt cyano i vattnet hos mig och således finns det även på växterna. Kiselalger hade jag i mängder när jag startade upp mitt kar för ett år sedan så känner mig ganska säker på hur de ser ut och beter sig. Vilken mardröm! Om det ändå varit mitt eget kar jag hade smittat 😔

Annons:
PeG
4/11/19, 7:13 AM
#7

Cyano kan vara jobbigt att bli av med om de trivs men det är fullt möjligt att hantera. Långsiktigt så minska ljus och eller näringstillförsel. Mycket växter som får den näring de behöver. Kortsiktigt, ta bort så mycket cyano som möjligt, gör vattenbyte och mörklägg under kanske tre dagar. Hade ni mycket cyano gör sedan vattenbyte igen efter den perioden då det förhoppningsvis dör en massa bakterier. Det finns även kemiska bekämpningsmedel dvs antibiotika. Tänk på att dessa också dödar de bakterier du vill ha i akvariet så om du använder dessa håll koll på ammoniak/nitrit/nitrat och var beredd på att göra täta vattenbyten.

5ara
4/18/19, 12:06 PM
#8

Ville bara säga att allt eftersom akvariet kommit igång har cyanon minskat. Det är nästan inget kvar längre utan nu är det kiselalger som trivs bäst. Så skönt att det ser ut som att det löste sig av sig själv 🙂 Verkar som att det var som jag trodde; en ”snäll” sort som inte trivs i ett mer ingånget kar. Det var därför det bara fanns precis vid ytan (huvudsakligen strax över) hos mig. Om någon råkar ut för samma sak kanske den här tråden kan lugna. Tack ni som orkade engagera er i frågan!!!

Draken
4/19/19, 9:46 AM
#9

Kiselalger kommer det i alla nystartade akvarium när det börjar komma i fas. Jättelätt att bara skrapa bort, eller låta det vara så försvinner det av sig själv :)

Skönt att cyanon nästan är borta i varje fall :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/27/19, 4:44 PM
#10

#9 ja, kiselalgerna bekommer mig inte så mycket. Städa om dom stör eller vänta tills dom försvinner. Känns hanterbart 🙂 Nu har andra gröna alger börjat dyka upp också så uppstarten av karet känns "back on track".

Draken
4/28/19, 10:59 AM
#11

Hur har du det med växter och näring i karet ? Andra alger kan bli en plåga om de får ta över. Massor med snabbväxande och kortare ljustid, så kommer du inte ha några problem med andra alger heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/28/19, 9:13 PM
#12

Finns en hel del växter men de är ju inte så stora än. Det är bl.a. 6 st ceratopteris-skott. De som jag har i mitt kar, och som skotten kommer ifrån, är över 50 cm men i det här nystartade hos min syster är de inte mer än 10 cm än så länge men med tanke på hur små de var när jag tog dit dom så växer de ändå ganska snabbt. Tror att algerna kommer vara jobbiga tills dom kommit igång på riktigt. Sen är det även två svärdplantor och typ tio andra lite mindre växter men det är väl ceratopteris-plantorna jag betraktar som de främsta algbekämparna. Tycker dock det är svårt att veta hur jag ska dosera näringen när växterna är så pass små. Har hällt i som det står på flaskan än så länge…

Draken
4/30/19, 8:21 PM
#13

Vattenpest och hornsärv brukar vara bra algbekämpare, även  växterna från Sessiflorasläktet. Finns säkert fler också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: