Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1724 ggr
Dagnykatt
4/7/19, 3:26 PM

Sjuk kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en Kampfisk som jag haft sedan september som nu bara hängt på bottnet ca 3 dagar. Den äter inte alls och ligger som och flämtar. Den bor i ett 120 liters akvarium tillsammans med platys, Ancistrus och Eldstjärt. Jag gör regelbundna vattenbyten ca 30 %/vecka och tillsätter då happy life. Jag har idag testat saltbada den i 1 tsk salt/1l vatten i5 min. Dock blev den sämre av det och ligger nu bara på sidan Jag undrar om det kunde vara columnaris? Jag tycker läpparna ser något svullna ut. Kan tilläggas att den haft lite svullen mage ca 1 månad (ser mera som en ärta mitt på fisken än som bukvattensot, tror därför inte att det är det). Jag har gett kokta ärter ca 1 gång per vecka. Kan någon ge förslag på hur jag ska göra eller vad som kan vara felet?

Annons:
Dagnykatt
4/7/19, 3:27 PM
#1

Jag sätter med en bild från sidan också.

Dagnykatt
4/7/19, 3:28 PM
#2
Dagnykatt
4/7/19, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vet ej om bilden publiceras. Jag verkar ha tekniska problem

Draken
4/9/19, 11:20 AM
#4

Det ser inte alls bra ut. Skulle tro att det är eldstjärten som har stressat ihjäl den. Eldstjärtar är inga trevliga enar, de är revirhävdande och rätt aggressiva av naturen. Man kan ha tur att få en som faktiskt är riktigt snäll (har haft en sån för några år sedan), men det är i undantagsfall.

120 är för litet för Eldstjärt, så förmodligen har den blivit stressad och i sin tur stressat ihjäl kampfisken.

Vore jag du, så hade jag avlivat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
4/13/19, 10:01 PM
#5

Jo jag avlivade den samma dag. För den som är intresserad så passade jag på att "dissekera" den och kunde konstatera att kulan jag sett på magen, verkade vara en tumör av något slag. Är detta något vanligt hos fiskar eller kampfiskar?

Draken
4/14/19, 1:01 PM
#6

Vet inte hur det är med Kampfisk, men tumörer på Dvärggurami är ganska vanligt.

Har inte råkat ut för det på större Gurami dock, så där vet jag inte om det är vanligt förekommande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: