Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 999 ggr
Sebastian0403
4/7/19, 9:35 AM

Förstoppad platy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var längesedan jag gjorde ett inlägg här men… nu har min Platy varit väldigt rund i ca 3 dagar, först trodde jag att hon bara var gravid men nu är hon så rund att hon inte ens kan simma upp utan ligger bara på sanden och flåsar.

Annons:
Dagnykatt
4/7/19, 3:31 PM
#1

Ser lite ut som bukvattensot…?

Sebastian0403
4/7/19, 4:46 PM
#2

#1 oj, vad ska jag göra?

Dagnykatt
4/7/19, 9:59 PM
#3

Det kommer ofta av dåliga vattenvärden. Byt lite vatten. Annars kan man medicinera med Baktopur/Bactopur men det vore bra om någon annan som vet mer kan ge sin åsikt. Men att byta en del akvarievatten är ju aldrig fel om man får problem.

Dagnykatt
4/7/19, 10:05 PM
#4

Waterlife octozin borde också funka som medicinering. Men är den redan så uppsvälld så kanske det inte slutar bra vad du än försöker…

Sebastian0403
4/7/19, 10:44 PM
#5

#3 #4 när jag nu skulle mata dom, så såg jag att den hade dött :( borde jag vara orolig för dom andra fiskarna? Är det smittsamt?

Lillyrod
4/8/19, 6:12 PM
#6

Jag gissar på att det var förstoppning. Bukvattensot är smittsamt och då hade säkert fler fiskar visat symptom. Du får hålla ett öga på de som är kvar för säkerhets skull.

Annons:
Sebastian0403
4/8/19, 7:29 PM
#7

#6 okej får hålla lite extra koll då

PeG
4/8/19, 8:02 PM
#8

Och byta vatten är alltid bra när något inte verkar vara som det ska

Draken
4/9/19, 11:11 AM
#9

Håll koll på vattenvärdena och de andra fiskarna, för säkerhets skull.

Tror som ovan (#6) att det snarare var förstoppning än bukvattensot. Har för mig att det är väldigt smittsamt, så du borde ha sett symptom på andra fiskar om det vore det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: