Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sjukdomar

Förstoppad platy?

2019-04-07 09:35 #0 av: Sebastian0403

Det var längesedan jag gjorde ett inlägg här men... nu har min platy varit väldigt rund i ca 3 dagar, först trodde jag att hon bara var gravid men nu är hon så rund att hon inte ens kan simma upp utan ligger bara på sanden och flåsar.

Anmäl
2019-04-07 15:31 #1 av: Dagnykatt

Ser lite ut som bukvattensot...?

Anmäl
2019-04-07 16:46 #2 av: Sebastian0403

#1 oj, vad ska jag göra?

Anmäl
2019-04-07 21:59 #3 av: Dagnykatt

Det kommer ofta av dåliga vattenvärden. Byt lite vatten. Annars kan man medicinera med Baktopur/Bactopur men det vore bra om någon annan som vet mer kan ge sin åsikt. Men att byta en del akvarievatten är ju aldrig fel om man får problem.

Anmäl
2019-04-07 22:05 #4 av: Dagnykatt

Waterlife octozin borde också funka som medicinering. Men är den redan så uppsvälld så kanske det inte slutar bra vad du än försöker...

Anmäl
2019-04-07 22:44 #5 av: Sebastian0403

#3 #4 när jag nu skulle mata dom, så såg jag att den hade dött :( borde jag vara orolig för dom andra fiskarna? Är det smittsamt?

Anmäl
2019-04-08 18:12 #6 av: Lillyrod

Jag gissar på att det var förstoppning. Bukvattensot är smittsamt och då hade säkert fler fiskar visat symptom. Du får hålla ett öga på de som är kvar för säkerhets skull.

Anmäl
2019-04-08 19:29 #7 av: Sebastian0403

#6 okej får hålla lite extra koll då

Anmäl
2019-04-08 20:02 #8 av: PeG

Och byta vatten är alltid bra när något inte verkar vara som det ska

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.