Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Höja pH

2019-04-04 17:04 #0 av: Kampfisk

Någon som har tips på hur man höjer pH?
Har kalksten i akvariet, men det verkar inte hjälpa. Enligt en mekanisk mätare har jag pH 7, enligt teststickor har jag pH 6,7.
Imorgon är tanken att jag ska köpa malawiciklider, vill gärna ha ett högre pH då.

Har läst att bikarbonat kan hjälpa, någon som provat?

Tacksam för snabba svar! 😊

Anmäl
2019-04-04 18:15 #1 av: Mackapacka

Malawi är inte så känsliga men jag har haft bikarbonat men tog väldigt lite, kalksten rekommenderas

Anmäl
2019-04-04 18:17 #2 av: PeG

Bikarbonat hjälper lös upp i vatten och tillsätt sedan till akvariet.

För kalkstenar osv så avgör ytan hur snabbt kalk avges och därmed hur lång tid det tar att få effekt. Av den anledningen är tillsatts av tex krossade snäckskal effektivare än en kalksten.

Anmäl
2019-04-04 21:18 #3 av: PeG

https://www.ciklid.org/artikelarkiv/cbX_pdf/cb201003_16.pdf

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.