Annons:
Etikettallmänt
Läst 1499 ggr
Catlady91
4/2/19, 11:49 AM

Tips på malawiciklider

Hej! Har nu bestämt mig för att skaffa malawiciklider 😊 Nu undrar jag om ni har några tips på Malawi? Gärna färggranna och fina 😊 De jag tänkt skaffa är golden och delfinciklid 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Staempel
4/2/19, 4:08 PM
#1

Jag sitter också och funderar på att skaffa några Malawis, de jag är sugen på är bl.a. Melanochromis johanni och Chindongo demasoni. Chindongo socolfi ser fin ut också 🙂

Är själv inte så förtjust i gula fiskar, men får nog försöka hitta en jag gillar för att ge lite kontrast i karet 😉

Catlady91
4/2/19, 9:31 PM
#2

#1 Det finns ju en fisk som är både blå och gul. Hanarna är blårandiga och honorna är guls med svartbjörn på ryggfenan. Otroligt snygga! Minns dock inte namn..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Mackapacka
4/2/19, 10:13 PM
#3

Jag har demasoni och golden ihop, riktigt fina faktisk

Catlady91
4/3/19, 10:04 AM
#4

#2 Gula med svart rand på ryggfenan, menar jag 😜

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Eliinn
4/5/19, 10:42 PM
#5

#2 Tänker du på Chindongo saulosi ? :)
dock har väl inte honan nån direkt svart rand på ryggfenan hos saulosi.

Har man inte hållit på med malawi tidigare så är golden väldigt bra att börja med, tåliga och riktigt snygga dessutom! 

Delfinciklider får du tänka på att dem blir ganska stora!
så vill du ha dessa så ska du nog ha åtanke att ha ett större modell akvarium för att dem ska göra sig bäst! :) och även fast dem är relativt fredliga så är hanarna rätt duktiga på att ta över stora delar av akvariet och jaga alla som kommer i närheten

Hur stort akvarium hade du tänkt ha ? lättare att ge förslag då :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Catlady91
4/6/19, 11:36 PM
#6

#5 har 250l nu, men planerar att skaffa större om 1-2 år 😊 Just nu har jag 5st demasoni, 5st golden, 2st okkre och en delfinciklid 😊 kommer utöka med mer golden nästa månad, då det är lite lite 😜 Har dessutom en regnbågshaj och två guldancistrus i karet 😊 köpte Malawi igår, de första! Var upprymd hela dagen och längtade tills jag slutade jobbet så jag kunde åka och köpa Malawi! De var lite stressade när de kom ner i mitt kar, och min haj fick en rejäl chock. Från att alltid ha varit ensam i sin lilla grotta (cementrör) till att plötsligt dela det med 12 Malawis 😂 han simmade genast därifrån, då följde alla efter honom som en svans. Han blev ganska upprörd, och efter att ha sagt ifrån några gånger så fick han vara ifred 😜 ångrar att jag inte filmade det, för det såg så roligt ut! Kan lägga upp bilder eller video imorgon 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Eliinn
4/8/19, 6:19 PM
#7

Tycker du ska fokusera på golden och demasoni :) Trevliga arter, dock har jag märkt att demsoni kan vara lite känsliga när det kommer till vattenkvalitén. Därför viktigt med regelbundna vattenbyten.

Malawi gör sig bäst om man har ett gäng av samma art tycker jag :)
Det blir en bättre balans både när det kommer till att dem känner sig tryggare ( = dem är framme mer) men också för att det blir mindre stress.  Honorna blir mindre stressade då hanarna har fler honor att uppvakta jämfört med om hanen skulle uppvakta t.ex två honor hela tiden, tillslut blir dessa honor sönderstressade av allt uppvaktandet. Har man fler så jämnar uppvaktandet ut sig på fler antal och honorna hinner vila imellan och inte ständigt känna sig uppvaktade.

Skulle satsa på delfinciklider när du skaffat större akvarium :) Dem växer rätt fort och kan bli upp till 20 cm.  Att bara ha en tycker jag bara är synd, inga illa menat :)

Lycka till och hoppas att din regnbågshaj snart finner sig med sina nya inneboenden ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Catlady91
4/9/19, 5:48 PM
#8

# eftersom delfinciklid är ganska dyra, så kör jag på en i månaden 😊 dom på zooaffären sa att det var okej 😊 hajen har funnit sig ganska bra, men får fortfarande mer uppmärksamhet än han är van ibland 😜 men det har lugnat sig

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: