Annons:
Etikettallmänt
Läst 1003 ggr
Wacklin
3/31/19, 7:11 PM

Hur vet man om golvet pallar??

Hej! Jag ska starta upp ett 576 liter akvarium i måtten 160x60x60 akvariumet står på en möbel som väger ca 100kg samt akvariumet tomt väger ca 100kg jag skulle uppskatta att de är en total vikt på ca 1 ton. Akvariumet ska stå i ett nybyggt hus på plan 2 orkar golvet en sån tyngd ?

Annons:
PeG
3/31/19, 9:53 PM
#1

Utan att svara säkert på frågan… Generellt är bärkraften bättre vid bärande väggar och förstås bäst i hörn. Se till att fördela ut vikten så jämnt som möjligt dvs inte på tex ett fåtal ben..

Lillyrod
4/1/19, 6:04 PM
#2

Det finns säkert ritningar på huset som man kan kontrollera för att se hur det ser ut under golvet. Det är ju inte så kul om det ger vika : )

Wacklin
4/1/19, 6:45 PM
#3

Hej! Bifogar en ritning på huset. Akvariumet ska stå på övervåning i allrum mot väggen till Sovrum 2.2. Hoppas någon kan hjälpa mig ;)

PeG
4/1/19, 7:16 PM
#4

Mitt förslag skulle vara att kontakta fiskarheden och fråga. Ytterväggen är bärande men sannolikt inte väggen mellan allrummet och sovrummet. Det verkar inte heller finnas någon vägg på bottenvåningen under där du har planerat att ställa akvariet. Jag skulle inte chansa utan ett svar från fackman med högre kompetens än mig själv.

Upp till toppen
Annons: