Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 809 ggr
Sofi_79
3/26/19, 4:13 PM

Tagit över ett litet saltvattens kar 100 l

Hej alla glada jag är nu mera en lycklig ägare av ett litet saltvattens kar som jag övertagit då förra ägaren vill börja om med ett större kar.

Jag hade tur och kunde frakta allt vatten med hem så blev ju ingen omstart av karet vilket även varit igång snart 4 år.

Min fråga till er som kan detta bättre än mig. Hur många eremiter bör jag ha för att karet ska må så bra som möjligt?

Även hur många sniglar?

Just nu finns det endast en eremit och två levande sniglar. Har en del mjuk koraller och kommer inte stoppa i mer innan jag har bättre koll på vilka som funkar i samma kar. 

Bild kommer när jag fått ditt ett bättre ljus.

Annons:
Draken
3/26/19, 6:02 PM
#1

antalet eremiter och snäckor beror på hur stort (eller litet) karet är. Mindre akvarium, färre antal, större kar, flera i antal.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sofi_79
4/23/19, 9:33 AM
#2

Nu undrar jag om det finns någon bra fisk eller något som mer än gärna äter Glasroserna i karet. Hade en pepparmint räka som tyvärr hade slagsmål med en mindre sten när hen hade ömsat så den dog.

Har även en del gröna tråd alger som jag gärna vill ha tips om hur jag kan få bort dem. Tack på förhand

Draken
4/23/19, 9:45 AM
#3

Det är, vad jag vet, bara räkorna och möjligen sjögurkor som äter glasrosorna.

Det kan finnas fiskar också som tar dem, men det vet jag inte. Trådalgerna kan du antigen plocka för hand. eller skaffa en räka. Tror det är Boxarräkan som gillar trådalger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sofi_79
4/24/19, 2:03 PM
#4

okej tack för ditt svar. Då får det bli ett par nya räkor då. Ska kolla upp mer själv men nu vet jag i vilken ände jag ska börja.

Upp till toppen
Annons: