Alger

Alg?

2019-03-21 18:37 #0 av: Aquarious

Yes! Vann kriget mot planaria i räkkaret, men har fått annat oväntat besök ?? Lite svårt att se kanske men ser ut som små flingor??

Anmäl
2019-03-23 13:29 #1 av: Rovfisk

Jag skulle vilja säga kalkrosor, men det får man bara (vad jag vet) i saltvatten ;)

Förmodligen är de nån form av grönalg. Utan att jag kan säga tvärsäkert att det är det.

Hoppas någon mer kommer in och kan kolla också.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-03-23 18:11 #2 av: Lillyrod

Jag har faktiskt aldrig sett något sådant och jag har nog haft de flesta alger man kan ha Skrattar

Ska bli intressant att se om någon vet vad det kan vara. Jag tror inte på alger.  De är som regel gröna.

Anmäl
2019-03-24 12:03 #3 av: Rovfisk

#2 Exakt, alger är gröna, eller kiselalgerna som är bruna. Som jag skrev ovan, hade det varit saltvatten, så hade jag sagt kalkrosor, för det ser exakt ut som dem ;) men tror inte man kan få det i sötvattenskar.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-03-24 12:35 #4 av: Joline

Såna fick jag när jag la i delade näringskulor i bottensubstratet. Plus tunn grön beläggning på sanden

Anmäl
2019-03-24 15:21 #5 av: Lillyrod

Låter som cyano det tunna gröna. Mitt problem med cyano började också med näringskulor. Det blev obalans i karet när jag använde dem. Flera år sen nu : )

Det kanske kan bli kalkrosor i sötvatten med? Jag har som sagt ingen aning om vad det kan vara.

Anmäl
2019-03-24 22:32 #6 av: Aquarious

Tack alla för era svar! Jag får forska vidare och återkomma!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.