Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 953 ggr
Elarie
3/17/19, 2:14 PM

Kampfisk fastnade bakom pumpen :/

Min Kampfisk lyckades fastna bakom pumpen när jag bytte vatten innan idag, förstår inte hur han lyckades, men när han inte såg honom efter vattenbytet trodde jag först att han gömt sig i sin grotta men såg sedan en fena kika fram bakom pumpen en stund senare. :( Nu har han några sår på kroppen där det ser ut som att fjällen skapats loss och fenorna är lite trasiga. 

Min fråga är nu vad jag kan göra för att hjälpa honom att bli frisk eller om han kan klara att bli frisk på egen hand?

Annons:
PeG
3/17/19, 3:40 PM
#1

Håll uppsikt på honom så att han inte drabbas av svampinfektioner eller liknande och se till att ha bra vattenvärden så läker han snart.

Draken
3/18/19, 11:49 AM
#2

Bra vattenvärden och håll koll.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elarie
3/19/19, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ok, ska göra det, han vilar mycket på blad just nu, men har simmat runt lite i alla fall. Verkar jobbigt för honom att simma runt som vanligt då han lyckats tappa en stor del av svansen. :/ 

Spelar det någon roll att akvariet har lite mycket grönalger just nu eller det är resten av vattenvärdet som är viktigt?

PeG
3/19/19, 8:47 AM
#4

Alger har ingen betydelse. Om något så skulle jag tro att de flesta fiskar gillar alger. Däremot andra värden som kan stressa fisken dvs nitrat, ammoniak osv.

Draken
3/19/19, 1:01 PM
#5

Även nitrit kan stressa fiskarna, och det är dessutom dödligt i mycket små mängder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: