Annons:
Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
Wacklin
3/12/19, 7:39 PM

Skicka akvariefisk via budfirma

Hej!

Är det någon som vet något fraktbolag som kan skicka levande fiskar inrikes ?

Tacksam för svar.

Annons:
PeG
3/12/19, 9:02 PM
#1

Nej det är inte lagligt i Sverige

Fia81
3/12/19, 9:26 PM
#2

zoo.se skickar levande fisk under dom varmare årstiderna😊

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

PeG
3/12/19, 9:32 PM
#3

För att förtydliga. Att skicka med post eller fraktbolag utan särskilt tilllstpnd är inte tillåtet. Att skicka med de få bolag som har tillstånd brukar vara tillräckligt dyrt för att ingen ska vara intresserad och därmed finns det nästan inga bolag som gör det med undantag av import till Sverige och utskick till butiker mm där volymerna blir större. Det finns dock en grupp här djurtransport.ifokus samt vissa Facebook grupper som organiserar transporter med hjälp av vänliga personer som åker runt i landet.

Fia81
3/12/19, 10:00 PM
#4

Ja ha, då är det nya regler igen 😊 Då har säkert zoo.se ändrat sina leveranser också. Förra sommaren beställde jag fisk med leverans från dom.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

oh-la
3/13/19, 9:10 AM
#5

#3, vilket tillstånd är det som behövs? Tidigare har det ju varit företagens egna regler som satt stopp, inga generella regler. Kan inte hitta några regler emot det heller, men jag gjorde bara en snabbkoll på jordbruksverket.

PeG
3/13/19, 10:52 AM
#6

Företagen behöver tillstånd så om du hittar ett företag som har det så kan de skicka. Jag skulle anta att zoo.se har kontrakt med ett sådant. Det kanske är dem du ska fråga, jag ser ingen anledning till varför de skulle hålla det hemligt för en privatperson.

Annons:
Lillyrod
3/13/19, 11:15 AM
#7

Jag tror inte det finns något transportföretag som är godkända för djurtransporter i Sverige. Imazo t ex levererar själva till butikerna. Det som kommer från Europa körs på bil med transportör därifrån. Det skickas väl ingen levande fisk från zoo. se längre?

Draken
3/14/19, 8:05 AM
#8

#4 Vad jag vet, så har det inte varit tillåtet att skicka fisk med post eller annat budföretag i flera år redan till privatpersoner , så jag tror inte det är något nytt.

Det fanns ett företag (kommer inte ihåg namnet) som skickade till privatpersoner, men det är minst 6-8 år sedan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: