Annons:
Etikettallmänt
Läst 1103 ggr
Rigermamma
2019-03-10 12:33

Rinner ur akvariet.

Har ett mindere akvarium med heltäckande lock.

Jag har en temp på 26grader.

En lucka öppen dygner runt på rampen.

Problemet är att det nu rinner ut kondens över kanten. Har maginal ner till ytan.

Det rinner så mycket att bänken är kraftigt skadad och på morgonen är det vatten på golvet,

Tacksam för råd, aldrig upplevt liknande och har dock haft akvarium m i 30år.

Annons:
Lillyrod
2019-03-10 14:30
#1

Oj blir det så mycket kondens. Jag hade problem med mitt 54-liters kar med kondens i locket. Det var så mycket att jag var orolig för lysröret. Det rann också ut på baksidan kommer jag ihåg men kan inte för mitt liv komma på nu hur jag gjorde för att minska på det.

Om det var så att jag lade locket på sladden från doppvärmaren för att få upp det en bit. Då rann det ner i karet istället för utanför. Det lutade då lite så det rann av istället för ut. 

Tröttnade på locket av andra orsaker så har bytt till ljusramp nu.

Rigermamma
2019-03-10 14:59
#2

Tusen tack !!!

Ska prova sladden :)

Senast jag hade heltänkande var ett 720l utan problem och det var dessutom tejpat på baksidan pga  ålar…

Men så vanligt som det är i handeln  idag så trodde jag att det skulle fungera bra…

Draken
2019-03-10 17:54
#3

Är du säker på att det inte läcker underifrån ? Tänkte mest på att bänken har blivit fuktskadat.

Jag hade ett 40 liters som det var kondens i locket, och det rann även ner på bänken, som jag trodde, men det visade sig vara en mikroskopisk läcka i bottenglaset.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rigermamma
2019-03-10 18:16
#4

Det rinner ned längst glaset så är ganska säker. Med  inte helt så klart.

Draken
2019-03-11 13:08
#5

Troligtvis är det nog så, men jag skulle kolla under akvariumet , för säkerhets skull :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-03-12 06:33
#6

Om det är kondens så finns det egentligen bara tre möjligheter. Minska avdunstningen dvs sänk vattentemperaturen. En grad gör ganska stor skillnad. Minska kondensen dvs temperaturskillnaden mellan akvariumet och ytan där det kondenserar alternativt öka ventilationen. Låt det kondensera men försök att på något sätt kontrollera flödet av vatten så att inget förstörs.

Annons:
Rigermamma
2019-03-12 08:45
#7

Tack så  mycket.

Jag körde en natt utan rampen, då rann inget ut. Så är säker på att det är kondens.

Ska minska värmen och vinkla rapen med sladdarna.

Hoppas verkligen att det löser problemet.'

Åter igen tack !!!

.

PeG
2019-03-12 16:38
#8

Ett alternativt förslag. Kan du höja rampen lite utan att det ser knäppt ut? Det skulle sannolikt ge mer ventilation mellan ramp och vattenyta och därmed mindre kondens.

PeG
2019-03-12 16:39
#9

Och detta var tänkt om dina andra åtgärder inte löser problemet. Det du tänkte göra är förmodligen bästa åtgärderna

usvead
2019-03-12 17:55
#10

Testa att dela på slangar och lägg längs med kanterna på karet. 

Upp till toppen
Annons: