Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 880 ggr
usvead
2019-03-05 18:19

ph och dh

Jag ska ju flytta i sommar, i o m det så kommer ph och hårdheten (dh) på vattnet att bli annorlunda för både växter, fiskar, snäckor och räkor.

I dagsläget har jag ph 8 och dh 9 och på nya stället ph 7,7-7,9 och dh 3,2. 

Ph skiljer sig inte så mycket men vad tror ni om hårdheten? Och är det svårare att anpassa växter och invånare från medelhårt vatten till mjukare vatten än tvärtom?

Annons:
Draken
2019-03-06 11:17
#1

Det beror på vad du har för arter. Det finns ju fiaskar som är jättekänsliga mot svängningar i ph och dh.

7,7-7,9 är ju basiskt vatten egentligen, och du kan ju buffra PH och DH har jag för mig. Men frågan är om du skall släppa i fiskarna och buffra vattnet med fiskarna i, eller om du skall buffra vattnet först och sen släppa i fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-03-06 15:02
#2

pH över 7 är som Rovfisk sa basiskt. Att gå från pH 8 till pH 7,7-7,9 är ingen stor förändring och för de flesta fiskar sannolikt ett litet steg åt rätt håll. dH mäter mängden kalciumoxid i vattnet och 1dh motsvarar ca 10mg per liter. Jag tror mig veta att de flesta snäckor gillar både ett pH över 7 (vilket du har) men också ett åtminstone inte väldigt lågt dH eftersom de är beroende av kalk. Vet dock inte vart gränsen går. Jag har dH runt 5 och det har inte gett några uppenbara problem och åtminstone sandsnäckorna förökar sig efter mattillgången.

usvead
2019-03-06 17:45
#3

De fiskar jag har rekommenderas upp till ph 7,5 med några undantag där zoopet anger mellan 6-8.  Vad det gäller hårdhet så är vattnet i nuvarande bostaden  nog snäppet för hårt för att vara optimalt men det verkar ändå fungera. 

Ph skiljer sig inte så mycket men frågan är om det blir för brutal förändring vad det gäller hårdheten, det kommer ju att bli ett rejält vattenbyte. Läste sedan detta på zoopets sida så jag kanske inte behöver oroa mig alltför mycket, och hur det än är så måste jag ju koppa in de. 

"Vattnets hårdhet är oftast inte speciellt viktig för fiskarnas välbefinnande och definitivt inte lika viktigt som vattnets pH-värde. I vissa fall kan dock vattnet hårdhet för ett fåtal survattenlevande fiskarter ha en viss betydelse när rommen skall kläckas".

Upp till toppen
Annons: