Annons:
Etikettfoder
Läst 1263 ggr
julia96girl
2019-03-05 12:48

Välja mat

Ni som har khuliiålar, platys, räkor och snäckor. Vad ger ni dom för mat? Jag ger mina platys och clownkillisar fryst artemia just nu men skulle vilja ha ett annat huvudfoder till dom så att dom inte får samma mat varje dag. Men vet inte om jag ska ge granulat, chips eller sticks eller om dom ens tycker om det. Räkorna tar det som hamnar på botten och jag har köpt ett mineralfoder till dom men mina snäckor äter inte något jag ger dom så funderar på att köpa algtabletter som jag kan sätta fast på glaset för det är där snäckorna går omkring mest men vad äter era snäckor? Till mina khuliiålar som jag ska skaffa lite längre fram funderar jag på bottentabletter med mycket protein i eller tycker dom om sjunkande granulat eller pellets? Vad har ni märkt att era fiskar och snäckor är väldigt förtjusta i?

Annons:
PeG
2019-03-05 17:00
#1

Snäckor jag har haft brukar äta det mesta dvs matrester på botten, algtabletter, gärna grönsaker som sjunker. Mina snäckor har oftast varit där det finns mat. Just nu har kg bara bara sandsnäckor och de lever uteslutande på det övriga fiskar inte äter upp.

Lillyrod
2019-03-05 18:09
#2

Krillgranulat och egengjord räkmix  är det mina fiskar, räkor och snäckor får som basfoder. Sen har jag lite algtabletter, tubifex och annat smått och gott som jag blandar med. 

Alla har sin favoritmat. En hel del grönsaker serveras också varje vecka : )

Draken
2019-03-06 11:03
#3

Algtableter mix till bottenlevande, både snäckor och malar älskar det. jag varierar maten till fiskarna, granulat, krill (fryst och granulat), pellets och Dr. Bassler.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

julia96girl
2019-03-07 12:13
#4

Okej. Blir nog att testa granulat och krill till fiskarna och algtabletter till snäckorna. Jag testade repashy häromdagen men räkorna var dom enda som tyckte om det så får hitta något annat. Har gett mina snäckor snäckkross också men det var dom inte heller intresserade av 😅 Men får hoppas dom äter av algtabletterna om jag sätter fast dom på rutan :) Tubifex har jag funderat på ett tag men är det väldigt smått? Som t.ex moina? Eller är det mer som artemia?

PeG
2019-03-07 12:39
#5

Tubifex är en sorts mask. De som brukar användas som foder är 2-3 cm långa men det finns varianter som i teorin kan bli upp mot 20 cm.

julia96girl
2019-03-07 12:52
#6

Jaha okej, det ska jag definitivt testa :)

Annons:
PeG
2019-03-07 13:48
#7

De är proteinrika och innehåller ganska mycket fett så mata inte med dem för ofta. Någon gång ibland uppskattas av fiskarna. De kryper gärna ner i botten om fiskarna inte hinner med så mata lite lugnt.

Denna kommentar har tagits bort.
julia96girl
2019-03-07 14:33
#9

Jaha okej då blir det bara som något extra lite då och då. Tack för informationen!

Lillyrod
2019-03-07 15:51
#10

Det finns Tubifex i frystorkad form och det är den jag matar med mest. Har testat levande med och alla Corydoras blev som tokiga så det var uppskattat. 

Utan Corydoras som går igenom sanden i karet hade jag nog bara matat med frystorkade varianten : )

Snäckkross ska man ha för att snäckorna behöver kalk för att bygga upp skalet. Utan blir de snart fula i skalet och det kan om man har otur tom gå hål. De äter inte direkt krosset men kalk avsöndras i vattnet och ibland ser man dem sitta och äta lite på det med men det är inget de äter upp på samma vis som mat.

Upp till toppen
Annons: