Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm)

Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Inredning (Stenar, rötter mm)

Mögel på roten?

2019-03-02 08:46 #0 av: julia96girl

Är detta mögel? Köpte roten för bara några dagarsen och den är i ett nystartat akvarium. Kan jag få bort mögeln på något sätt? Känns väldigt tråkigt att slänga en helt ny stor rot.
Måste jag göra vattenbyte också förresten? Ifall vattnet kan ha blivit dåligt pga mögeln?
Hur kan roten ens ha börjat mögla?

Anmäl
2019-03-02 08:47 #1 av: julia96girl

Här är bilden, glömde ta med den

Anmäl
2019-03-02 10:03 #2 av: Lillyrod

Det är inte mögel. Det är cellulosa som läcker ur roten när den kommer ner i vatten. Vissa fiskar tycker det är jättegott och det är helt ofarligt.

Det försvinner efter ett tag i karet : )

Anmäl
2019-03-02 11:05 #3 av: Rovfisk

Ingen fara. Ancistrus älskar cellulosan och flera andra mumsar gärna i sig den :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-03-02 11:21 #4 av: julia96girl

Vad bra! Har aldrig sett det på mina andra 3 rötter så trodde det var att den var dålig eller något.
Har bara platys i detta akvariumet nu för det är helt nystartat och dom gillar inte att äta det haha men vad skönt att det inte är något skadligt :)

Anmäl
2019-03-03 11:47 #5 av: Rovfisk

Det kommer försvinna av sig själv efter ett tag :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.