Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1931 ggr
spt
2019-02-26 19:55

Mitt första akvarium - inköpslista?

Hej!

Jag har funderat ett tag på att skaffa ett akvarium med lite fiskar i. vet inte än om det blir ett litet nano eller något större. Jag är lite osäker på vad för saker som man måste ha för att kunna sköta om ett akvarium. 

Detta är det som jag skrivit upp hittills:

- termometer

- vattenberedningsmedel

- bakteriekultur

- akvariesalt

- anti-stressmedel

- håv

- algskrapare

- ph test

- vattenuppsugare

- akvarium 

- pump + filter

- lampa

- "lock"

- doppvärmare

- växter, stenar och annat

- fiskar 

- foder

Jag har märkt att det är väldigt väldigt dyrt att skaffa akvarium så jag vill så här i början hålla nere priset så mycket det går och köpa till saker med tiden. Säg gärna till om nått av det jag listat inte är nödvändigt i början, eller om jag har missat viktiga saker.

Kommer att bli ett sötvattensakvarium

Annons:
PeG
2019-02-26 20:18
#1

Vad du behöver beror mycket på hur stort akvarium du köper och vad du ska ha i det. Jag använder själv aldrig Vattenberedningsmedel Bakteriekultur Akvariesalt (jag har sötvattensakvarium) Anti-stress medel Doppvärmare beror på vad du har i akvariet och vilken temperatur djuren vill ha. Det mesta av det övriga följer ofta med om du köper ett begagnat akvarium på tex blocket eller Facebook. Vattenuppsugare behöver bara vara en bit slang och behövs ofta inte alls för små akvarier. Jag slamsugare nästan aldrig.

spt
2019-02-26 20:53
#2

Tack för svaret! Okej vad bra, då tar jag bort dem från listan.

Hur är det med växter? behöver de något speciellt eller är det bara att plantera dom rätt ner i sanden? Funderar även på om man kan börja med jättefå växter och annan naturdekoration och köpa till med tiden eller finns det något "minium" med detta för att fisken inte ska må dåligt? Tänkte låta akvariet stå iaf i några veckor innan jag släpper in några djur i det

- termometer

- håv

- algskrapare

- ph test

- vattenuppsugare (ev.)

- akvarium 

- pump + filter

- lampa

- "lock"

- doppvärmare (ev.)

- växter, stenar och annat

- fiskar 

- foder

PeG
2019-02-27 07:00
#3

Det beror återigen på vilka växter/fiskar/djur som du vill ha i akvariet. Många växter växer gärna direkt i sand, andra föredrar att sättas fast på en sten eller en rot. Om du har fiskar som gräver så kan man behöva skydda växternas rötter för att de ska få stå kvar osv Fiskar kräver också olika stort utrymme och vill ha olika mycket gömställen respektive fri simyta. Det viktigaste är inte hur länge akvariet står innan du sätter i djur utan att du bör du sätter i djur bara tillsätter några få och därefter ökar antalet väldigt långsamt. När du tillsätter djur och börjar mata så kommer de att börja producera rester som kommer att omvandlas till ammoniak. Du behöver bakterier i akvariet för att omvandla detta till ofarliga ämnen. Dessa bakterier kräver tid för att växa till sig och kommer framförallt att finnas i filtret. Därmed så behöver man tillsätta enstaka djur och sedan ta det lugnt och under den tiden låta bli att rengöra filtret.

Catlady91
2019-02-27 10:32
#4

Jag rekommenderar filtervadd, som inte får packas för hårt. Växter jag rekommenderar är hornsärv och vattenpest. Otroligt bra snabbväxande växter 😊 även att inreda med naturliga saker som stenar och rötter. Rötter flyter, men om man lägger en sten över dom de första veckorna så löser det sig 😊 jag hade plastväxter och inredning i plast förr, men tog bort det då jag fick så my let blågröna alger. Men när jag tog ut allt sånt, och bytte till sand från biltema och stenar så blev jag av med algerna 😊 Lycka till!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-02-27 11:20
#5

#0 Vattenberedning och Bakteriekultur, har jag nog aldrig använt i mina akvarium (är gammal i gamet, hade akvarium långt innan de flesta vattenpreparat fanns ;) )

Ph-test använder jag ibland, men endast då med fiskar som är mycket känsliga mot Ph svängningar (Diskus, vissa rovfiskar och vissa dvärgciklider)

Kolla även blocket och FB annonser, beroende på var i landet du bor, så kan du få tag på större akvarium väldigt billigt. Jag rekommenderar att du börjar med ett akvarium på minst 100 liter, det är lättare att få bra balans i karet och du har lite större utbud på fisk som du kan ha.

Ju större akvarium, ju lättare att hålla rent.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

spt
2019-03-01 01:13
#6

Tack för alla svar!

#5 Jag har inte riktigt plats för ett 100l men jag funderar på ett 54 liters. Dessa set har jag kollat på 

https://www.akvarieshopen.se/akvarietillbehor-c-21/akvarium-c-408/startpaket-c-1304/classic-starter-set-60-54-liter-p-13246

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/aquael-leddy-60-54l-akvariepaket.html

https://www.hornbach.se/shop/MARINA-Akvarium-Basic-54-60x30x30cm-svart/8808560/artikel-detaljer.html

Skiljer ca 200 kr mellan den dyraste och den billigaste. Räknar varenda krona just nu som ni kanske märker. 

Jag som nybörjare tolkar det som att leddy 60 hos cyberzoo har ett lite sämre(men mindre?) filter än vad akvariet hos akvarieshopen har men kostar 100kr mer. 
Står inte mycket om filtrerna osv på akvariet från hornbach men enligt amazon så kommer den med Marina i110 filter,GLO lampa och 100w värmare. Det filtret är rätt stort va? Denna kan jag köpa ifrån butik imorgon om jag skulle vilja medans de andra 2 måste skickas med post

Vad tror ni?

Annons:
usvead
2019-03-01 05:57
#7

Om jag var du skulle jag satsa på ett 96 L paket och försöka hitta en plats för det trots att det är större. Det kostar lite mer men ger dig så många fler möjligheter.  Det kan låta konstigt - man kan ju tycka att ett litet kar borde vara enklare att sköta - men det är ändå lättare att få en naturlig balans i ett större kar än i ett mindre.  

Mitt Eheim 96 L kar (längd 80, höjd 40, djup/bredd 30) köptes som ett paket. Det ingick doppvärmare (Jäger), lock med lysrör (gav kanske inte det bästa ljuset men det dög till att börja med), termometer och ett riktigt bra Eheim-innerfilter.

PeG
2019-03-01 06:54
#8

Och om du räknar kronor så skulle jag leta efter ett begagnat akvarium. De brukar vara möjliga att få tag på till relativt låga priser. Givetvis lite beroende på vart du bor.

Catlady91
2019-03-01 11:50
#9

#6 Var bor du? Har ett 60L du kan få om du vill, med pump 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-03-01 15:28
#10

Marinafiltren känner jag inte till, men jag tycker att en doppvärmare på 100 watt känns lite stort till ett 54 liters ? jag har en värmare på 50 watt i mitt 630

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

spt
2019-03-01 15:39
#11

#9 Jättegärna! vad snällt isnf! Jag bor i stockholm

Catlady91
2019-03-02 23:45
#12

#11 då blir det långt. Bor drygt 30 mil därifrån 😕

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

spt
2019-03-03 20:21
#13

#10 Ja då lät 100 watt väldigt mycket…

#12 synd! tack ändå!

Kunde inte hålla mig så sprang och köpte ett 54 liters. Vet att ni tyckte att jag skulle ha ett större men det får bli en annan gång. Får kämpa på med detta

Jag är fortfarande lite osäker på vad jag behöver för saker.

Måste jag ha något annat test än ph? Ammoniak, klor? Vårt dricksvatten innehåller väl klor och det måste kanske tas bort eller klarar fiskarna det lilla?

Blir mycket på en gång nu men har även börjat fundera lite på fiskar.  
Vad tror ni om:
3 guppys
5 neon tetras
1-2 Platy
räkor: kristallröd + amano (eller funkar dem inte tillsammans?) och/eller ist kanske byta ut amano mot körsbärsräka

(börjar självklart endast med nån av dem och köper fler med tiden)

Skulle detta vara för många eller skulle jag kunna ha något mer?

Annons:
PeG
2019-03-03 20:59
#14

Klor behöver du inte bry dig om. När du fyller hela akvariet så låt det stå något dygn innan du tillsätter fiskar. Vid vattenbyten behöver du inte oroa dig då klorhalten blir för låg. Nitrit/nitrat är bra att hålla koll på särskilt i nystartade akvarier. Använd dropptest istället för stickor. pH är sällan ett problem och jag testar sällan för det men set kan vara bra någon gång ibland. Börja med tre guppies (en hanne + 2 honor) och vänta sedan åtminstone någon vecka innan du tillsätter fler fiskar. Om du kan hitta guppies hos en privat odlare så är de oftast tåligare än de som butikerna brukar ha. Eftersom de får många yngel så borde det inte vara svårt och många nästan skänker bort guppies då då får fler än vad de kan ha kvar.

oh-la
2019-03-03 21:04
#15

Jag skulle nog också säga, om krisralröd är crystal red, att de kommer bli platymat eller stressas ihjäl. Det är en ganska liten och känslig räka som går bäst i akvarier med mikrofiskar eller snäckor. Amano är bättre då. Dom är större och inte lika känsliga. Dom kan däremot klättra ut om det blir för mycket fisk.

Lillyrod
2019-03-04 09:45
#16

Amano behöver större kar än 54 liter. Det är full fart på de räkorna och de blir ganska stora om man jämför med körsbärsräkor. 

Platy är på gränsen att man ska hålla i 54 liter. De blir för stora. Som sagts innan så är man ganska begränsad vad det gäller fisk i ett litet akvarium.

I mitt 54-liters har jag röda körsbärsräkor, Corydoras Hastatus och snäckor. Det funkar fint : )

Draken
2019-03-04 11:55
#17

#13 Platy skall du undvika, 54 liter är för litet. Ska du ha Guppy, så rekomenderar jag isf att du tar bara hanar, de är snyggare i färgen och det blir inte hundratals på kort tid.

Jag har Guppy, hanar och honor, de bor själv i ett akvarium med nån räka och snäckor, akvariumet är på 112 liter, och det blir överbefolkat mellan varven.

Neontetra vet jag inte oim jag skulle rekomendera, de är väldigt aktiva och de vill helst vara fler än 5 (10 eller fler skulle jag rekomendera) Varför inte satsa på någon rasbora eller annan mindre stimfisk ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: