Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2101 ggr
OlleA
2019-02-25 21:03

Tyst innerfilter till litet akvarium?

Jag har nyss fått hem ett innerfilter Eheim Pickup 45 som jag hade beställt, och blir ganska besviken när jag hör hur mycket det surrar. Eheim Pickup 60 i mitt 105-liters gick däremot bra. Jag är nog ganska känslig för pumpljud och skulle vilja ha tips på något tystare innerfilter till ett akvarium på ca 60 liter.  Hur är det t ex med Aquael Fan mini plus?

Olle

Annons:
C.D
2019-02-25 21:52
#1

Min 45a är då knäpptyst har du provat att ruska och vända den under vattnet så du får ur ev luft

OlleA
2019-02-25 22:27
#2

Då är det tydligen olika på olika exemplar. Min fortsätter surra även om jag vänder och skakar på den i vattnet.

Olle

Draken
2019-02-26 11:50
#3

Jag har Eheim pickup i mina akvarium, som stödpumpar, och de låter ingenting alls. Du kanske bara har fått tag på ett måndagsexemplar.

Aquaelfiltren tycker jag surrar ganska mycket, har haft sånna, visserligen större, men de låter mer än eheim tycker jag 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-02-26 17:50
#4

Jag håller med de andra. Mina pick-up låter ingenting. Har både 45 och 60. De är ju väldigt lättskötta också.

Jag har en Aquael fan mini plus som sitter i mitt 30 liters med räkor och den är helt ok. Bra mycket mer fart i än man tror när man ser den. Den säger ingenting den heller : )

OlleA
2019-02-26 22:08
#5

Tack för era svar. Även på andra håll tycker folk att Eheim är tystare än Aquael. Eheim Aquaball 60 har föreslagits som alternativ. Vad tror ni om ett sådant?

Olle

usvead
2019-02-27 06:25
#6

Har ingen erfarenhet av Eheim Aquaball men det Ehiem pick-up filtret som följde med ett 54 L paket jag köpte lät förfärligt medans samma typ/storlek jag senare fick av en kompis var helt tyst så det verkar skilja. Kan tillägga att jag fick byta det som följde med paketet 🙂

Jag har flera Aquael Pat Mini samt Aquael Turbo - suveräna. De är tysta och yngelsäkra till skillnad från Eheim Pick-upp filtren.

Annons:
OlleA
2019-02-27 20:21
#7

Okej, tack för svaret. Nu är det i alla fall klart att jag kan åka till Malmö akvarieförenings auktion på söndag, så jag börjar med att kolla om det finns något lämpligt där. Finns det inget, får jag beställa något i nästa vecka.

Olle

Upp till toppen
Annons: