Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc)

Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc)

Tyst innerfilter till litet akvarium?

2019-02-25 21:03 #0 av: OlleA

Jag har nyss fått hem ett innerfilter Eheim Pickup 45 som jag hade beställt, och blir ganska besviken när jag hör hur mycket det surrar. Eheim Pickup 60 i mitt 105-liters gick däremot bra. Jag är nog ganska känslig för pumpljud och skulle vilja ha tips på något tystare innerfilter till ett akvarium på ca 60 liter.  Hur är det t ex med Aquael Fan mini plus?

Olle

Anmäl
2019-02-25 21:52 #1 av: C.D

Min 45a är då knäpptyst har du provat att ruska och vända den under vattnet så du får ur ev luft

Anmäl
2019-02-25 22:27 #2 av: OlleA

Då är det tydligen olika på olika exemplar. Min fortsätter surra även om jag vänder och skakar på den i vattnet.

Olle

Anmäl
2019-02-26 11:50 #3 av: Rovfisk

Jag har Eheim pickup i mina akvarium, som stödpumpar, och de låter ingenting alls. Du kanske bara har fått tag på ett måndagsexemplar.

Aquaelfiltren tycker jag surrar ganska mycket, har haft sånna, visserligen större, men de låter mer än eheim tycker jag Funderar

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-02-26 17:50 #4 av: Lillyrod

Jag håller med de andra. Mina pick-up låter ingenting. Har både 45 och 60. De är ju väldigt lättskötta också.

Jag har en Aquael fan mini plus som sitter i mitt 30 liters med räkor och den är helt ok. Bra mycket mer fart i än man tror när man ser den. Den säger ingenting den heller : )

Anmäl
2019-02-26 22:08 #5 av: OlleA

Tack för era svar. Även på andra håll tycker folk att Eheim är tystare än Aquael. Eheim Aquaball 60 har föreslagits som alternativ. Vad tror ni om ett sådant?

Olle

Anmäl
2019-02-27 06:25 #6 av: usvead

Har ingen erfarenhet av Eheim Aquaball men det Ehiem pick-up filtret som följde med ett 54 L paket jag köpte lät förfärligt medans samma typ/storlek jag senare fick av en kompis var helt tyst så det verkar skilja. Kan tillägga att jag fick byta det som följde med paketet Glad

Jag har flera Aquael Pat Mini samt Aquael Turbo - suveräna. De är tysta och yngelsäkra till skillnad från Eheim Pick-upp filtren.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.