Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1161 ggr
Conny1970
2019-02-25 09:52

Höga nitritvärden

Hej. Mitt kar är relativt nystartat. 325 liter.

Jag har haft problem med alger och kämpar ännu med det.  Har nu blivit en del blågröna alger med :(  mina stenar och plastgrottan (tub) blivit grön. 

Nu har nitrathalten blivit dödligt hög trots 2 vattenbyten i veckan ca 50%  med tillsatt easy life - aquamaker 30 ml /gång. samt senare på kvällen 200 ml nitriveck.

All inredning blev avtvättat i samband med vattenbytena.  under rinnande vatten för att få bort alger.. 

I dag på morgonen hällde jag ytterligare ca 200 ml nitriveck men värdena består ( rödfärgat på skalan)  

Fortfarande samma höga värde nitrit ! Vad gör man? 

Jag har följande uppsättning. 

 bottensubstrat "heltäckt botten ca 2 cm lager"   (tetra complete 5 liter ) + (jbl aquabasis plus 5 liter) 

Mkt snabbväxande växter.

 2 st lumax 39 Watts plant led. 

Filtrering enligt följande.  Juvels bioflow 8.0 med  följande

uppifrån räknat : korg 1

 2 st filtermattor 

1 grov svamp

1 nitrex svamp

1 st cirax

Korg 2 

1 st grov svamp

2 fina svampar

Extra filter : 2 grova svampar 1 nitrex samt 2 fina svampar 

Inga som helst övriga tillsatser ! 

Fiskar : 2 st boatia , 4 st slöjskärtar, 1 svärdfisk, 1 liten mal.

Utfodring minimal senaste 3 dygnen,  

Är det för mkt ljus ?

Annons:
Draken
2019-02-25 15:31
#1

De blågröna algerna kan mycket väl vara cyano. Det är ingen alg, det är en bakterie som bildas, oftast, i stillastående vatten, eller vatten med väldigt klen cirkulation.

Slöjstjärtar är riktiga skitgrisar, malen kan också grisa ner, både Ancistrus och Pleco/gibbiceps grisar ner nåt otroligt.

Fortsätt med 50% vattenbyten, men gör inte ren filter och inredning, då förstör du bakteriefloran i filtren, och även ämnena som neutraliserar nitrit.  Det blir som nystart varje gång du gör vattenbyte.

Juwel bioflowfilter klarar inte av den belastningen du har i karet. Du behöver nog använda en stödpump.

Använder du dropptest eller stickor?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-02-25 15:38
#2

Ljusmängden påverkar alger/cyano men inte nitrithalten. Den kommer från att du ännu inte har tillräckligt med bakterier i filtret. Sim rovfisk säger, massor av stora vattenbyten utan att röra filtret. Du kan behöva byta oftare än två gånger i veckan eller mer än 50% varje gång.

Conny1970
2019-02-25 17:19
#3

Tack för era svar ! 

Gällande Bioflow filtren så har jag 2 st. ena är 8.0 xl med 1000 liters pump och sedan har jag den lilla bioflow som extrafiler med pump på 600 liter. Dessutom har jag nu tillsatt en flödespump på 2700Liter/timme (newa wave) i ena hörnet så nu rör det sig. 

Gällande nitrit testerna så har jag Sera NO2 dropptest. 

Borde inte nitrex svamparna reducera halten? likaså  cirax? 

Sen tycker jag att Sera´s nitriveck borde hjälpa med den mängd! 

Talade med personal på djurens värld i dag om detta, och där fick ja höra att jag kunde köra en kur till med nitriveck o ta hela flaskan i ett svep ( Flaska till 625 liter) .  Sagt och gjort och det blev lika vitgrumligt som de andra gångerna.  Nu 5 timmar senare är vattnet nästan helklart igen…..men nitrit värdena är ännu för höga. mer åt orange nu i.a.f. så ner 2 steg på skalan.

PeG
2019-02-25 17:41
#4

Personligen skulle jag skippa nitriveck och byta mer vatten. Det bygger dock på att jag inte behöver använda hinkar för vattenbyten. Istället fyller jag på vatten med en slang och tappar ut vatten med en annan slang. Det är därmed dels inte så jobbigt och eftersom jag har möjlighet att om jag vill köra båda slangarna samtidigt byta en större mängd vatten vid samma tillfälle. Om jag hade behövt springa med hinkar hade jag sannolikt varit mer positiv till Nitriveck….

Draken
2019-02-26 11:28
#5

Jag använder inte heller nitriveck. men jag har samma system som beskrivs ovan.

#3 Jättebra att det är på nedgång med nitrithalten i karet :) och har du bra cirkulation, så kommer troligen cyanon brytas ner också, men om jag vore du, så skulle jag ta bort det som går av cyanon manuellt, och sen låta cirkulationen sköta resten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: