Annons:
Etikettallmänt
Läst 1210 ggr
[SonjaG]
2019-02-20 21:11

Elavbrott

Det talas om strömavbrott osv. Detta är ju hemskt rent allmänt sett. 

Men hur gör ni vid större avbrott med era akvarium? Om det går dagar?

Annons:
Sebastian0403
2019-02-20 21:13
#1

Batteridriven luftpump och regelbundna vattenbyten funkar för mig :)

Lillyrod
2019-02-20 21:20
#2

Än så länge har det aldrig hänt så jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det.

oh-la
2019-02-20 21:24
#3

Ta ut filter och lägger i hink med akvarievatten och ökar eventuellt vattenbyten. Har aldrig haft längre strömavbrott, men har fått göra tillfälliga lösningar utan pumpar när ett akvarium sprack och ett annat när jag fick tömma snabbt när bakgrunden släppte och sköt upp genom akvariets bakstycke. Fick ha fiskarna i backar under 5-14 dagar (beroende på vad som hände) och fått köra backarna utan pump, filter och ljus. Det tar ett bra tag innan man får problem. Skulle bakterier i filtren börja dö, och man har filter i storlek anpassad elfte r vattenvolym kan det bli hög belastning ganska plötsligt, så de skulle jag inte ha i akvariet utan vid sidan av.

PeG
2019-02-20 21:35
#4

Det har som tur är inte drabbat mig men planen skulle vara täta små vattenbyten ( har inget varmvatten utan el) och minskad eller ingen utfodring. Utmaningen kommer när elen återvänder och man i sämsta fall dödat bakterierna i sina filter. Jag skulle skölja ur svampfiltren men sedan skulle frågan vara om jag också vill skölja biobollar och keramikrör.

Caeli
2019-02-20 21:45
#5

Hade ett femtontal fiskar inneboende i spannar hos mig (som hade ström) under Gudrun. Fick byta vatten flera gånger om dagen för att hålla någorlunda rätt temperatur. Huset där de normalt bodde var utan ström och vatten i ungefär fem dagar (och därmed iskallt eftersom detta var i januari!) De överlevde allihop!🐠

Caeli
2019-02-20 21:54
#6

Flera skriver att man ska göra täta vattenbyten men i ett strömlöst hus försvinner vattnet i kranarna ganska omgående…

Annons:
fiskargrabben
2019-02-21 00:15
#7

Har haft strömavbrott som lägst i 4 dagar i samband med renovering, Det enda jag gjorde var att jag slutade mata helt. När strömmen kom tillbaka var det ingen större skillnad än att en hel del brunalger hade växt fram.

oh-la
2019-02-21 08:35
#8

#6, vi har brunn där vi kan hämta dricksvatten direkt, så vattenbyten skulle inte vara ett jätteproblem just för oss. Vår brunn är en grund brunn, ca 3-4 meter djup) där källvatten springer upp genom berget. Vi klarar därmed vattenförsörjning länge.

PeG
2019-02-21 08:53
#9

Vatten eller inte hos oss beror på om strömavbrottet drabbat pumpstationen eller inte. Då den ligger en bra bit bort har vi vid kortare strömavbrott oftast haft tillgång till kallt vatten. Utan vatten så skulle jag låta bli att mata åtminstone några dagar och sedan så sparsamt som möjligt.

Draken
2019-02-21 13:34
#10

Jag har större batteridrivna luftpumpar i beredskap om det skulle behövas. Filtermaterial läggs i en hink/balja med vatten, som byts dagligen. Var eller varannan dag med mindre vattenbyten i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-02-23 21:51
#11

#6 "Flera skriver att man ska göra täta vattenbyten men i ett strömlöst hus försvinner vattnet i kranarna ganska omgående…"

Va? Förklara. Det enda läget det skulle inträffa är väl om man har egen brunn med pump för att trycksättning? Eller bor i en husbil kanske?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MsZ
2019-02-23 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Trycket i kranarna försvinner pga långvariga elavbrott.

oh-la
2019-02-23 22:32
#13

#11 nej, även kommunalt vatten kan också slås ut vid stora strömavbrott. Ofta har man vatten lite längre dock eftersom det är trycksatt till så många fler fastigheter, men efter någon timme eller ett par försvinner vattnet även för de med kommunalt vatten. Förutsättningen är förstås att strömavbrottet påverkar stationerna. Även kommunalt vatten pumpas ju ut med pumpar som är eldrivna…

Annons:
72mm
2019-02-24 09:29
#14

Jo, kommunalt vatten levereras ju med pumpar givetvis, fast det är ovanligt att det trycksätts på det viset. Avbrotten måste vara ett par timmar för att det ska hända. Det händer inte "ganska omgående". 

Men visst, försvinner elen försvinner vattnet - efter ett tag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

oh-la
2019-02-24 12:32
#15

#14, fast frågeställningen är ju inte om elen går en timme eller två, utan om den försvinner i dagar. Då är det inte bara de som bor i husbil eller har egen brunn som får problem utan då försvinner allt vatten i kran.

72mm
2019-02-24 13:25
#16

#14 Absolut, så i den kontexten har Caeli helt rätt om betydelsen var ingen el = inget vatten. Min kommentar var dum, jag kommenterade texten och inte meningen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: