Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 779 ggr
Saab95
2/20/19, 11:59 AM

Activt kol

Hej. Efter medicinering och liknande kan man ju använda activt kol, hur länge klarar sig kolen innan den släpper ut resterna igen? Har hört att om man inte byter ut kolet släpper den ut resterna igen, stämmer det???

Annons:
Lillyrod
2/20/19, 5:48 PM
#1

Det har jag inte hört talas om faktiskt. Om man använder aktivt kol för jämnan så byter man ut den ungefär en gång i månaden för att den efter det inte gör så mycket nytta.

Jag kan tänka mej att det är det som menas. Den tappar kraften efter ungefär en månad.

Uwe
2/20/19, 5:57 PM
#2

Aktivt kol ska man inte har längre än två max tre veckor i karet,

sen börjar det att släpper medicin rester.

PeG
2/20/19, 6:50 PM
#3

Kemiskt är det en jämnviktsreaktion dvs i början är kolet tomt och vattnet innehåller tex läkemedelsrester. Kolet som har en väldigt stor yta kommer att binda läkemedlet. Hela tiden så lossnar en del av det läkemedel som bundit men i början är det mycket som binder och lite som lossnar. Så småningom när mycket läkemedel bundit uppstår jämvikt dvs lika mycket lossnar som binder, kolet slutar att fungera. Om kolet stannar i akvariet kommer läkemedlet att sakta börja ersättas av andra ämnen som också kan binda till kolet dvs effekten blir att läkemedel avges

Draken
2/21/19, 1:27 PM
#4

När jag har meicinerat nåt av karen, så har jag använt aktivt kol i ungefär en vecka efteråt. tar bort det när jag gör vattenbytet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
2/21/19, 2:39 PM
#5

Kanon tack alla

Upp till toppen
Annons: