Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 928 ggr
Conny1970
2/18/19, 2:49 PM

Filtrering i akvariet

Hej, Jag har ett 325 liters kar med filtrering via Juvels Bioflow 8.0 xl.

Som filtermaterial har jag 2 grova +2 fina " en i vardera korg " 

samt en nitrex i varje korg, nu har jag även lagt i amorex i nedre korgen. 

Samtidigt funderar jag på om det är någon mening att tillsätta Tropica´s växgödning som innehåller just nitrat och ammonium som just amorex filtrerar?

Anledningen att jag tillsatte just amorex var att minska brunalger samtidigt som jag ökat ljuset markant. 2 plant led från lumax + 2*39 watts white plant samt ytterligare 1 lumax blåvit led. All belysning är på 39watt styck. 

Jag har 4 slöjskärtar, 1 svärdfisk, 2 prakt botia, 1 liten mal = algätare

Sedan har jag mkt växter varav mestadelen är snabbväxande.

Annons:
Draken
2/19/19, 8:28 AM
#1

Om du har amorex i karet, så ser jag det inte lönt att tillsätta växtgödning som filtrerar bort just de ämnena. Känns som lite bortkastade pengar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Conny1970
2/20/19, 2:28 PM
#2

Tack för svaret Rovfisk ! 

Jag tänkte mer på att Tropica´n innehåller så mkt näringsämnen. 

Hur får man effektivast bort dessa brunalger då?  

Höjde ljusstyrkan markant, gjort 2 vattenbyten på en vecka nu samt torkat av växterna med mjuk svamp varannan dag. Tog bort C02 tsv.  tillsatte som sagt amorex i filtret.  Nu i går tog jag bort de mest angripna bladen helt men ser att det återkommer ändå. 

Inväntar ju en hel del frontväxter = typ 2 olika gräsmattor " snabbväxande" samt  flera mellanväxter "långsamväxande"

oh-la
2/20/19, 5:06 PM
#3

Är det samma akvarium du pratat om i en tidigare tråd som bara är några veckor gammalt har jag egentligen bara två råd, sluta meckla och ha tålamod! Du har både ganska mycket fisk, näring, kört lite co2 ett tag, kört olika filterlösningar, ändrat ljustimmar och funderar nu på mer näring. Ett akvarium är en egen liten biotop, ett ekosystem som måste få tid att etableras. Det finna väldigt få quick fixes för att starta ett nytt ekosystem. Varje gång du är nere och pillar med något ändrar du förutsättningarna för ett redan oetblerat och skört ekosystem. Bestäm dig för någonting och låt akvariet få gå. Det tar tid att få dessa fantastiska, lummiga akvarier a man ser på bild. Och har du i filtermedia som ska filtrera bort ämnen är det helt meningslöst att tillsätta det. Lyssna på de råd du redan fått om kiselalger. Det är en naturlig process i ett akvarium som precis startat och inte är i balans. Ge det chans att få bli balanserar.

Lillyrod
2/20/19, 5:54 PM
#4

Instämmer helt med föregående talare. Akvarister har oftast inte så bra tålamod och det är det vi behöver allra mest. Lycka till med karet!

Upp till toppen
Annons: