Annons:
Etikettfoder
Läst 1582 ggr
PeG
2019-02-16 23:03

Räkmix

Funderar på att försöka göra räkmix och efter att ha tittat på en massa olika recept så fundera jag på följande recept 200 gram skalade räkor 200 gram torsk 800 gram ärtor Havrekli 1dl Lite spirulina Vitamindroppar En äggvita som extra bindemedel I akvariet finns hantelciklider och skivtetror så jag vill ha ett högt vegetabiliskt innehåll. Teorin är att torsk och äggvita ska fungera som bindemedel istället för gelatin. Att räkorna är skalade undviker skalbitar som jag tidigare haft svårt att mixa sönder. Havrekli för att öka fiberhalten. Vitaminer och spirulina för extra näring och färg.

Annons:
Helitrox
2019-02-17 08:02
#1

Hallå Jag gjorde min sist med gelatin och ser inga problem med det faktiskt. Vad är anledningen till att du vill slippa gelatin? Personligen tror jag äggvitan kommer skita ner vattnet mer faktiskt. //Seb

Draken
2019-02-17 12:41
#2

Det är inga problem att använda gelatin istället för ägg.

Jag använder hellre gelatin, tycker att det binder bättre än ägg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C.D
2019-02-17 16:38
#3

Jag använder bara vitfisk och oskalade räkor vist skitar det ner lite men det är ganska snabbt borta

Lillyrod
2019-02-17 19:53
#4

Gelatin har en viss förmåga att geléa sig där den inte ska t ex i filtret. Jag fick göra rent pumparna mycket oftare när jag använde gelatin i mixen. Det blev lite kladdigt och segt.

Nu använder jag vitfisken och lite Repashy som bindemedel. Mina fiskar gillar nämligen inte Repashy så snål som jag är lurar jag i dem det i räkmixen istället.

Spannmål har jag aldrig använt. Torsk, räkor med skal, grönsaker som ärtor, broccoli och morötter och eventuellt lite frukt t ex banan brukar jag ha i. Spirulina kan ge pigmentfläckar om man ger för mycket så jag tar Astaxantin istället. Ägg har jag i ibland, tar då hela ägget. 

Vitaminer förstörs så fort så jag har inte haft i några sådana i mixen heller.

Jag har allt i en matberedare som jag kör ganska länge för att vara säker på att det är helt mixat.

Saab95
2019-02-18 14:42
#5

Ny förstör jag tråden, men jag är lat o köper åleds räkmix. Dyrare men fiskarna gillar den starkt👀

Draken
2019-02-19 08:23
#6

Tycker den köpta räkmixen grumlar vattnet nåt så ini bomben, har använt köpt en gång, det gör jag aldrig mer ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
2019-02-19 10:00
#7

Jag köpte en gång för att kontrollera att fiskarna tänkte äta det innan jag utför arbetet. Jag skulle dock vilja ha lite högre vegetariskt inslag därav behovet av att göra egen och den högre halten ärtor. Havrekli var för att höja fiberhalten. Jag har sett ett antal recept som använder tex havregrynsgröt men hittade en sida som argumenterade att havrekli har en avsevärt högre fiberhalt. I övrigt ser jag inget egentligt näringsvärde för fiskar i den komponenten.

Upp till toppen
Annons: