Annons:
Etikettalger
Läst 1132 ggr
Conny1970
2/15/19, 10:14 AM

Nystartat akvarium 325 liter. med Co2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej. 

Jag har ett stort problem med alger. Jag startade upp detta karet för 1.5 vecka sedan. har bara snabbväxande växter i just nu i väntan på min beställning.

Jag kör med Co2 samt bottensubstrat. Det växer onekligen så de knakar :) men dessa brun ? alger….ser ut som damm typ kommer på varje växt efter 2-3 dagar.

har en drop checker och den är mellangrön vid start och ljusgrön. vid släckning.

Jag kör med blue exit 30 ml/dag utan framgång. 

Belysningen är 2 st plant led "lumax" 38 watts.  körs 2 ggr / dag i 4 timmars intervaller.  06 -10 samt 18 - 22. 

Rening via Juvels bioflow 8.0 med 3 grova svampar, 2 fina svampar, 1 grön "nitrax" i bottenkorgen samt 1 grov & 1 fin plus  1 bio carb "kolfilter" som jag tog ut 2 dagar sen då jag kör med blue exit nu. 

Finns det bot på detta dilemma ? 

Har bifogat bilder på karet och växternas angrepp så hoppas det syns.

Annons:
Conny1970
2/15/19, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Hoppas nu dessa bilder kom med :)

conversano
2/15/19, 11:08 AM
#2

Det är redan ett överflöd av näring i ditt kar med fisk, bottensubstrat och utan ordentlig tillväxt av bakterier. Därför får algerna rum att växa. Co2 ska du inte behöva sätta in förens om någon månad/månader när näring behöver tillsättas igen. Skrubba bort algerna manuellt och gör tätare vattenbyten för att få bort näringen ur vattnet. Använd eventuellt algmedel också.

Conny1970
2/15/19, 11:17 AM
#3

Tack för ditt svar !

Draken
2/15/19, 11:32 AM
#4

Det ser ut som kiselalger och det är väldigt vanlig att de kommer i nystartade kar. I med fler snabbväxande och även andra växter, kirselalgerna försvinner av sig själv när du har fått balans i karet.

Vill du ta bort dem för hand, så lossnar de väldigt lätt både från blad och inredningen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/15/19, 5:27 PM
#5

Håller med #4. Kiselalger ingår nästan i uppstartsprocessen. De kommer alltid. När du börjar få balans i karet så försvinner de av sig själva. 

Algmedel är inte till någon större nytta och alla invånare tål det inte så att sätta in det mot kiselalger är onödigt. Kiselalger är inte fina men man får trösta sig med att det är övergående.

Det kommer att bli snyggt det där så småningom : )

Upp till toppen
Annons: