Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 824 ggr
Marzoll
2/13/19, 1:51 PM

Fiskköp med kompikationer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

När jag skulle köpa mina första firrar blev det en inte helt rolig historia. Jag hittade först ingen mindre zoobutik, så jag började på Hornbach, och sedan på ett ställe liknande Plantagen. På båda ställena blev jag mer eller mindre idiotförklarad, nästan ordagrant talade de om för mig att jag skulle låta akvariet stå i minst två veckor med växter, för att bakterier skulle bildas. (På iFokus hade jag läst lite tidsspann från 4  dagar till två veckor, jag la mig mitt emellan på en vecka.) Nåväl man började dra fram bakterier på flaska, vattenberedare, mediciner som jag skulle hälla i akvariet i förebyggande syfte, mm mm. Det handlade om tusenlappar allt vad jag skulle ha. Om jag inte gjorde som de sa, garanterade de att fiskarna skulle dö senast dagen efter. Jag kände det som bondfångeri och lämnade båda butikerna i vredsmod.  Av en slump hittade jag en liten zoobutik på väg hem. Gick in för att kolla, mest av nyfikenhet. Fastnade för ett par av neon röd Dvärggurami, kanske inte det smartaste valet, men nu är det gjort och jag får ta hand om dem på bästa sätt.
I mitt urusla akvarium, med både dåligt vatten o sjukdomar börjar nykomlingarna fåna sig, så fort jag visar mig så kommer de fram o glor, ge oss mat, vi är döende tycks de säga, de står då still under foderluckan (de verkar kunna äta 24 timmar om dygnet). Efter tre dagar i karet så sätter Gurra igång att bygga bo. Synd att man inte kan ta akvariet med sig till respektive butiker och visa dem. Nu har jag inga som helst planer eller förhoppningar på lek och yngel, men det var lite småkul

Annons:
Saab95
2/13/19, 2:54 PM
#1

Jag brukar vänta en vecka jag med, när jag startar nytt kar. Fiskarna lever, visserligen kör jag med startbakterier.

PeG
2/13/19, 5:26 PM
#2

Jag har aldrig använt startbakterier och tror att många butiker tjänar bra på diverse mindre nödvändiga tillbehör som man gärna säljer. Innan man tillsätter fiskar och börjar mata så blir det inte många bakterier oavsett hur länge man väntar. Däremot gäller det att inte tillsätta för mycket fisk på en gång utan efter att de första fiskarna kommit i ha tålamod och vänta ett par veckor. Att vänta innan några fiskar kommer i kan vara en bra idé för att låta växter rota sig särskilt om fiskarna kanske gräver men det gör som sagt nästan inget för bakteriefloran. Jag har ett hornbach i närheten av mig där jag handlat och de ör förvånadsvärt kunniga och har haft bra kvalitet både på fisk och foder.

Marzoll
2/13/19, 6:59 PM
#3

Jag har två fiskar i karet, o.ch har tänkt att så får det vara i tre till fyra veckor. Vad jag sen ska fylla på med vet jag inte, får kolla runt lite vilka fiskar som går tillsammans med Dvärggurami. Vad jag har förstått ska man tänka på vad man blandar dem med, eftersom hanen kan bli lite revirnojig 😃. Ang Hornbach så finns det säkert både bra och dåliga Medarbetare, de jag träffade på ville bara sälja tillbehör, utan att ens fråga vad jag hade

molam
2/14/19, 7:54 AM
#4

Dom senaste två gångerna jag har startat nya kar, så har jag startat med fiskar xD inga vattenberedningsmedel eller liknande, aldrig haft problem =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Saab95
2/14/19, 8:47 AM
#5

Tänkte spinna vidare på tråden…. Använder ni andra vatten medel vid vattenbyten?

PeG
2/14/19, 10:03 AM
#6

Det beror lite på vad som finns i akvariet. Till hantelcikliderna använder jag bara kranvatten och inga medel. De verkar uppskatta vattenbyten och jag kan inte se några negativa effekter. Akvariet är för stort för att kunna låta vatten stå innan och det blir dyrt med medel. Till känsligare fiskar eller vid vattenbyte pga att någon fisk sett dålig ut så har jag ibland använt vattenberedningsmedel men om det faktiskt är viktigt vet jag inte.

Annons:
Draken
2/14/19, 11:23 AM
#7

Jag har aldrig använt vattenberedningsmedel vid uppstart av akvarium. jag brukar fixa till som jag vill ha det, plantera massor av växter (snabbväxande) och mellan 2-6 fiskar beroende på storlek på karet.

Enda gången jag har "kemikalier" i vattnet är vid sjukdom, då jag medicinerar (vilket händer ungefär vart 10 år ;) ). och om jag har fått nitritspik av någon anledning, då använder jag Nitrivec om det inte fungerar med vattenbyte på minst 50%.

Sen använder jag ProFito växtgödning :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/14/19, 7:43 PM
#8

Jag kan använda Easylife filtermedia första gången jag har i vatten i ett kar. Efter det endast om jag misstänker att det är något fuffens med vattnet.

Som när vattenverket här hade i för mycket av de olika renande ämnena.

Upp till toppen
Annons: