Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1000 ggr
Marzoll
2019-02-12 14:19

Bygger bo

Jag har ett nystartat kar med två st neon röd Dvärggurami. Fiskarna placerades i karet i lördags, nu bygger hanen bo. Skall jag låta honom hållas eller stoppa det? Känns lite sådär att förstöra boet, som han kämpar så hårt med. Ska kanske tillägga att det är inget stort kar, 160 l

Annons:
Marzoll
2019-02-12 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är boet, stackarn har slitit hela dagen 🙂

Draken
2019-02-13 08:40
#2

Låt honom hållas, det kanske blir yngel också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-02-14 07:55
#3

Bara låta honom bygga 😃

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
2019-02-14 10:11
#4

Det är flera som ställt liknande frågor så jag är nyfiken. Vad är argumentet för att ta bort boet?

Marzoll
2019-02-14 11:19
#5

Jag har inget regelrätt argument för att ta bort det. Jag ställde frågan för att veta vilket som kunde anses som bäst. Jag har inga som helst intentioner att ha någon uppfödning. Tycker hanen att det är kul med ett bo så får han väl behålla det. Men givetvis så vaktar han det, ena minuten får den nyfikna honan komma in o kolla vad han sysslar med, nästa så jagar han bort henne. Det är ju inte bara hanen som skall må bra, även honan. Akvariet är som sagt nystartat och det finns bara de två i tanken. Det var mest en omsorgsfråga så att de skulle må så bra som möjligt

PeG
2019-02-14 12:15
#6

Jag är som sagt inte negativ och det är flera som ställt samma fråga. Jag uppmuntrar inte heller alltid lek his mina fiskar.

Annons:
Marzoll
2019-02-14 12:36
#7

Jag har inte uppmuntrat till något som helst. Jag har inte skapat någon annan förutsättning för bobyggande förutom det som skrivs lite överallt, de gilla flytväxter. Men jag har förstått efter att ha läst runt här, att om man inte har 100 % koll på allt så skall man vare sig fråga eller något annat.  I fortsättningen kommer jag att söka info någon annanstans, tack för mig

PeG
2019-02-14 14:17
#8

Meningen var inte alls att du eller någon skulle ta illa upp. Som jag skrev så har flera ställt samma fråga och jag blev nyfiken. Det finns mer som jag inte vet än vad jag vet inom området och kanske en massa bra skäl till att ta bort skumbon varav du nämnde åtminstone ett dvs om hannen blir aggressiv mot honan eller andra fiskar.

PeG
2019-02-14 14:18
#9

Och att fråga för att lära sig är alltid bra. Det var det jag försökte göra också.

Lillyrod
2019-02-14 19:48
#10

Frågar man inget så lär man sig inget. Sen finns det alltid de som inte gillar svaren de får. 

Det guramisarna gör här är väl vad guramis gör så det är bara naturligt det de håller på med : )

Marzoll
2019-02-14 20:13
#11

Nu var ju inte frågan vad han gör, det kan jag se. Frågan var huruvida han skulle få behålla boet eller inte. Svar kan ges på olika sätt, och vissa av de sätten gillas inte

Draken
2019-02-15 11:23
#12

Det verkar ha blivit lite missförstånd med frågor och svar här.

TS frågade huruvida h*n skulle låta hanen behålla boet. Jag och flera andra, svarade att han skulle få behålla det.

Dock så förstår jag  mycket väl  TS's oro då hannen börjar bli aggressiv mot honan, Gurami är inte så snälla och beskedliga som folk vill ha det till. Hannen kan bli väldigt aggressiv och regelrätt slå ihjäl honan.

TS : Märker du att han blir aggressiv och börjar stressa honan, så ta bort boet, och du kan även öka på flödet på vattenytan så han inte kan bygga ett riktigt bo i fortsättningen.

Är han lugn och bara jagar iväg henne direkt från boet och sen låter henne vara, så kan du låta honom behålla boet.

Lycka till, och fortsätt du att ställ dina frågor, hur dumma du än tycker de är, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: