Labyrintfisk

Bygger bo

2019-02-12 14:19 #0 av: Marzoll

Jag har ett nystartat kar med två st neon röd dvärggurami. Fiskarna placerades i karet i lördags, nu bygger hanen bo. Skall jag låta honom hållas eller stoppa det? Känns lite sådär att förstöra boet, som han kämpar så hårt med. Ska kanske tillägga att det är inget stort kar, 160 l

Anmäl
2019-02-12 19:03 #1 av: Marzoll

Här är boet, stackarn har slitit hela dagen Glad

Anmäl
2019-02-13 08:40 #2 av: Rovfisk

Låt honom hållas, det kanske blir yngel också :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-02-14 07:55 #3 av: molam

Bara låta honom bygga Skrattar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus och Autism ifokus

Anmäl
2019-02-14 10:11 #4 av: PeG

Det är flera som ställt liknande frågor så jag är nyfiken. Vad är argumentet för att ta bort boet?

Anmäl
2019-02-14 11:19 #5 av: Marzoll

Jag har inget regelrätt argument för att ta bort det. Jag ställde frågan för att veta vilket som kunde anses som bäst. Jag har inga som helst intentioner att ha någon uppfödning. Tycker hanen att det är kul med ett bo så får han väl behålla det. Men givetvis så vaktar han det, ena minuten får den nyfikna honan komma in o kolla vad han sysslar med, nästa så jagar han bort henne. Det är ju inte bara hanen som skall må bra, även honan. Akvariet är som sagt nystartat och det finns bara de två i tanken. Det var mest en omsorgsfråga så att de skulle må så bra som möjligt

Anmäl
2019-02-14 12:15 #6 av: PeG

Jag är som sagt inte negativ och det är flera som ställt samma fråga. Jag uppmuntrar inte heller alltid lek his mina fiskar.

Anmäl
2019-02-14 12:36 #7 av: Marzoll

Jag har inte uppmuntrat till något som helst. Jag har inte skapat någon annan förutsättning för bobyggande förutom det som skrivs lite överallt, de gilla flytväxter. Men jag har förstått efter att ha läst runt här, att om man inte har 100 % koll på allt så skall man vare sig fråga eller något annat.  I fortsättningen kommer jag att söka info någon annanstans, tack för mig

Anmäl
2019-02-14 14:17 #8 av: PeG

Meningen var inte alls att du eller någon skulle ta illa upp. Som jag skrev så har flera ställt samma fråga och jag blev nyfiken. Det finns mer som jag inte vet än vad jag vet inom området och kanske en massa bra skäl till att ta bort skumbon varav du nämnde åtminstone ett dvs om hannen blir aggressiv mot honan eller andra fiskar.

Anmäl
2019-02-14 14:18 #9 av: PeG

Och att fråga för att lära sig är alltid bra. Det var det jag försökte göra också.

Anmäl
2019-02-14 19:48 #10 av: Lillyrod

Frågar man inget så lär man sig inget. Sen finns det alltid de som inte gillar svaren de får. 

Det guramisarna gör här är väl vad guramis gör så det är bara naturligt det de håller på med : )

Anmäl
2019-02-14 20:13 #11 av: Marzoll

Nu var ju inte frågan vad han gör, det kan jag se. Frågan var huruvida han skulle få behålla boet eller inte. Svar kan ges på olika sätt, och vissa av de sätten gillas inte

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.