Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1053 ggr
Bakpotatisen
2019-02-09 15:55

Acklimatisera filter?

Jag har precis skaffat ett Juwel Rio 180, och tänkte så smått börja starta igång det. Jag har ett redan inkört Lido 120 som varit igång i drygt 2 år, och tänkte använda en del av vattnet för att fylla det nya. Men nu till min fråga, kan jag använda filterna från det redan inkörda akvariet för att snabbare få igång en bakteriekultur i det nya? Tänkte kanske krama ur filtrerna ovanpå de nya?

Annons:
Lillyrod
2019-02-09 16:03
#1

Att använda de gamla filtren i det nya karet är jättebra. Att krama ur dem i karet är onödigt och det blir förbaskat skitigt. Kör med de gamla filtren bara ska du se att det blir toppen.

Det finns inte så mycket goda bakterier i vattnet så det kan du lika gärna ta nytt.

Bakpotatisen
2019-02-09 16:12
#2

Tack för svar🙂 de gamla filtrena har jag inte bytt på två år, så det är dags snart för det börjar bli lite ansträngt där i haha😃 (bra vattenvärden dock!) så jag vill kanske inte använda de gamla filtrena i det nya… men jag tänkte om jag lägger de nya filtrena i typ en hink med vatten, och kramar ur innehållet ur de gamla filtrena över de nya, och typ skakar runt? Då borde ju lite av bakterierna från slammet sätta sig tänker jag? Och sen köra igång det med nytt vatten? 🙂

Lillyrod
2019-02-09 18:24
#3

Jag tror inte att det hjälper att dränka de nya filtren i gammalt bös. Bättre då att köra med de gamla filtren i det nya karet. Man behöver ju inte använda dem länge. 

Du kanske ska göra rent dem litegrann först så det blir fart på det hela. Lägg gärna några av de nya filtren tillsammans med de gamla. Det borde göra susen : )

Draken
2019-02-10 12:14
#4

Håller med ovanstående. Är ditt andra kar väl inkörd, så kan du byta filter och sätta det gamla filtret i det nya akvariumet. Så brukar jag ibland göra med helt nya kar.

Jag har även satt ner ett nytt filter i de gamla karen , innan jag startar upp det nya akvariumet, ( har ytterfilter på  de stora, så det är krångligt att byta filter) Jag har låtit det nya filtret gå några dagar i ett väl inkörd akvarium innan jag flyttar det till det kar där det skall vara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: