Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1182 ggr
Alina_March
2/6/19, 4:32 PM

Vad har hänt?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länge sen jag besökte denna site nu, men dig då jag tände lampan till Kampfisk akvariet så fick jag en hemsk syn. Först trodde jag att han fått svamp men vid närmare inspektion såg jag att det saknades fjäll och fenan såg bränd ut! Men jag förstår inte vad han skulle ha kunnat bränna sig på för jag har ingen värmestav i akvariet bara en pump. Sen fundera jag om han suttit fast någonstans men jag vet inte.. Alla vatten värden är okej och neontetrorna samt Helena snäckorna ser ut att må bra. Tycker det ser så hemskt ut och nu vill jag veta vad jag kan göra för att det ska bli bättre/bra eller går det ens att fixa skadan? Hjälp mig!

Annons:
Alina_March
2/6/19, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en till bild

Draken
2/6/19, 5:56 PM
#2

kan vara en tumör eller han kan ha fastnat eller gjort illa sig på inredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
2/6/19, 6:55 PM
#3

Finns de båt jag kan göra? Kommer han bli bra igen? Måste jag ta bort honom?

Alina_March
2/6/19, 6:55 PM
#4

Finns det nåt* jag kan göra ska de ju va.

PeG
2/6/19, 8:20 PM
#5

Jag skullenavvakta med att ta bort honom. Övervakning så att han inte blir sämre eller drabbas av tex svamp. Extra bra vattenkvalitet dvs täta vattenbyten. Hög kvalite på foder. Om han inte äter ordentligt så försök stimulera honom med något gott.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
PeG
2/6/19, 8:21 PM
#8

Korkade telefon…. kan inte radera poster

Draken
2/7/19, 8:50 AM
#9

#8 Har raderat dubbelposterna ;)

#3 Som skrivs ovan, avvakta och håll koll.

Hur är det med de andra fiskarna som går med honom ? är de på honom eller han på dem något ?

Kampfiskhanar bör helst gå själva för deras eget mående och för andra fiskars överlevnad. Har han sällskap och det är stimmigt i karet, så kan det vara stressrelaterat och då blir han inte bra om du inte minskar stressen för honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kirnzy
2/7/19, 1:42 PM
#10

Är det på sidan ett sår? Har lite svårt att se men det påminner om när min Kampfisk fastnade i hålet i en lerkruka, har du något liknande han kunnat skada sig på? Håller för övrigt med de andra.

Alina_March
2/7/19, 2:53 PM
#11

Han har bott i karet med treorna som sällskap länge nu, han har trivts hur bra som helst. Varken han eller dom andra bryr sig om varandra dom simmar på med sitt bara. #10 Det är som upprivet och fjällen är borta. Det enda som finns i akvariet är bågra stenar och växtlighet samt pumpen då förstås. Får väl avvakta då och se om de blir bättre. Vill ju inte ta bort honom för han va en av mina första fiskar så han är mig väldigt kär.

Alina_March
2/7/19, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Under dagen har det lossnat fjäll och nu ser det inte alls bra ut :(

PeG
2/7/19, 8:20 PM
#13

Håller med om att det inte ser bra ut men beter han sig normalt?

Annons:
Alina_March
2/7/19, 8:49 PM
#14

Jo han simmar runt som vanligt och äter då maten ges.

PeG
2/7/19, 9:37 PM
#15

Då skulle jag avvakta som förut. Hade han gått själv så hade jag nog övervägt att behandla mot svamp redan i förebyggande syfte då skadan ser otäck ut. Notera att jag inte haft kampfiskar så jag vet inte om de kan vara känsliga för behandlingen.

Draken
2/8/19, 2:45 PM
#16

Zoomade in på "såret" och det ser ut som om någon har tagit bort köttet, man kan nästan se som ett "hål" där det skulle har varit utfyllt med kött.

Är du säker på att någon inte är på honom ? Det kanske har fungerat förut, men är det så att han är försvagat eller av någon anledning uppvisar ett beteende gentemot andra fiskar, som gör att de ger sig på honom ?

Jag HAR sett den typen av sår, fast då oftast på ciklidhannar, modell större, som har  drabbad samman. Även efter en s.k "Lip lock"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
2/8/19, 4:03 PM
#17

Jag tänkte det också först men varken han eller dom andra fiskarna bryr sig om den andra. Terrorna håller sig på botten och han ganska nära ytan och så har det alltid varit. Funderade på ifall han suttit fast och nån snäcka har fått chansen att mumsa, låter lite långsökt jag vet men har ingen annan förklaring. Men jag flyttar tetrorna idag så får vi se hur det blir.

Draken
2/9/19, 12:08 PM
#18

Det är bra att du an flytta på tetrorna. Tetror brukar hålkla till i mittenskicktet på karet, och om de håller sig nere vid botten, så kan det vara att de är stressade . Och de kan känna sig stressade av Kampfisken, om han blåser upp sig eller jagar dem .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: